Nad tym, czy polski węgiel może być postrzegany jako paliwo ekologiczne i czy branża wydobywcza może w społecznym odbiorze zmienić swój wizerunek, zastanawiali się uczestnicy drugiego spotkania zorganizowanego w ramach projektu "Górnictwo OK".
Węgiel postrzegany jest jako paliwo brudne, a jego spalanie w potocznym odbiorze jest główną przyczyną zanieczyszczenia powietrza w polskich miastach. Z kolei eksploatacja górnicza kojarzona jest z nieodwracalną degradacją powierzchni. Aby ten obraz zmienić, uczestnicy projektu "Górnictwo OK" wskazali na pięć inicjatyw, które będą realizować.
Dobre praktyki
Pierwszą jest zebranie i promowanie almanachu dobrych praktyk, świadczących o konkurencyjności ekologicznej polskiego węgla kamiennego jako paliwa dla energetyki zawodowej oraz ciepłownictwa. W almanachu ma się znaleźć zestaw faktów i danych pokazujących zalety węgla. Docelowo przygotowany materiał ma być promowany w kraju i Unii Europejskiej. Podobne zestawienie przekonujące do korzystania z węgla jako paliwa skierowane ma zostać do odbiorców indywidualnych.
Trzecią inicjatywą wyszczególnioną w ramach projektu jest budowa systemu reklamacji jakościowych, który wykorzystywany byłby w relacjach pomiędzy producentem węgla a konsumentem. Celem tej inicjatywy jest uzyskanie przez przedsiębiorstwa górnicze całościowego nadzoru jakościowego (w tym z zakresu parametrów technicznych) nad oferowanymi produktami i przyjęcie odpowiedzialności za ich jakość.
Kodeks standardów
Kolejną wskazaną inicjatywą jest stworzenie i wprowadzenie kompleksowego kodeksu standardów, który byłby stosowany w obrocie węglem przez pośredników handlowych współpracujących z branżą. Ostatnim pomysłem, który zrodził się na spotkaniu, jest stworzenie i wypromowanie znaku towarowego polskiej branży górniczej, działającego na zasadach certyfikatu, który byłby nadawany węglowi wydobywanemu w Polsce i sprzedawanemu z zachowaniem zasad etyki. Certyfikat poświadczałby wysokie i standaryzowane parametry jakościowe węgla, wskazujące m.in., że jest paliwem ekologicznym.
Pomysł projektu "Górnictwo OK" zrodził się podczas XXV Szkoły Eksploatacji Podziemnej. Celem tego przedsięwzięcia jest prowadzenie wspólnej polityki spółek górniczych w zakresie społecznej odpowiedzialności, tak by ukazywać górnictwo jako branżę z przyszłością, nowoczesną i strategiczną. Inicjatywa ma wskazać obszary, które branża może usprawnić oraz promować działania, które już podjęto.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Powodzenia! Tego od zawsze brakowało - dobrego PRu górnictwa, nie tylko węglowego. Trzymam kciuki i dziękuję pomysłodawcy - Panu Doktorowi Pawłowi Bogaczowi - za zaangażowanie :)