O wyzwaniach związanych ze sprzedażą surowca w specyficznym okresie restrukturyzowania się największego polskiego producenta - Kompanii Węglowej SA, która z początkiem maja przekształci się w Polską Grupę Górniczą, mówił Michał Sobel, wiceprezes zarządu KW SA ds. sprzedaży i marketingu.
Drugą część IV Konferencji Sprzedawców Polskiego Węgla, która odbywa się w piątek (22 kwietnia) w Wiśle Jaworniku, wypełniły wystąpienia przedstawicieli najwiekszych polskich spółek węglowych.
Dyskusja skupiała się wobec takich problemów, jak zaniżanie cen węgla na rynku, uwarunkowania wydobycia i zbytu średnich i grubych sortymentów, wielkość rynku do zagospodarowania przez producentów i sprzedawców polskiego węgla.
Cena musi być konkurencyjna
Przedstawiciel Kompanii Węglowej Tomasz Huzarewicz, dyrektor Biura Strategii Marketingowej podkreślił, że rynek węgla kamiennego w Polsce ma perspektywy, jednak cena paliwa musi być naprawdę konkurencyjna.
- Oznacza to, że ogrzewanie węglem musi być odczuwalnie tańsze niż np. gazem - tłumaczył przedstawiciel KW SA.
Renesans ekogroszków
Kompania Węglowa uruchomiła nowoczesną, zautomatyzowaną linię do workowania ekogroszku Retopal w kopalni Piast. Jego produkcja w 2016 roku wyniesie 285 tys. ton, co oznacza wzrost o prawie 50 proc.
Inwestycja pozwoli sześciokrotnie zwiększyć podaż węgla workowanego do ilości 250 ton na dobę. - Znacząco zwiększy to możliwości zaspokojenia potrzeb odbiorców indywidualnych w segmencie węgla opałowego - mówił Tomasz Huzarewicz.
Wrażliwy orzech i kostka
Sposoby pozyskiwania grubych sortymentów węgla przedstawiły w Wiśle dwie kopalnie KW Piast i Ziemowit, które stosują technologie urabiania zapewniającce maksymalny możliwy tzw. wychód węgli o dużych rozmiarach brył (40-50 proc. urobku w ścianie). Górnicy akcentowali, że ważnym problemem jest zapewnienie bieżącego odbioru węgli średnich i grubych, gdyż bardzo łatwo ulegają one w składowaniu degradacji, która w niedługim czasie może objąć nawet do 30 proc. surowca.
Waldemar Rasała, wiceprezes ds. handlowo-rynkowych KHW poruszył m.in. kwestię, w jaki sposób producent powinien ustalić przy wydobyciu proporcje węgli różnych sortymentów (grubych i średnich, które najłatwiej znajdują nabywcców na rynku).
Zagadkowe proporcje
- Zbywa się dobrze zawsze np. orzech II, ale nie ma piecy odpowiednich do tego węgla. Kupców znajdą natomiast węgle groszkowe, bardzo wydajne, popularne i poszukiwane - mówił Rasała.
Okazuje się, że rynek węgla zaskakuje paradoksami, np. okresowo występuje popyt na węgiel o wyższej zawartości związków siarki. - A wydawałoby się, że właśnie paliwa niezasiarczone będą sprzedawały się niemal same. To niestety nie zawsze prawda - mówiono podczas IV Konferencji Sprzedaców Polskiego Węgla
Nie da się konkurować z dumpingiem
Dotkliwe potrafią być dla polskich producentów dumpingowe działania firm, które zawierają kontrakty po nierealnie niskich cenach. Niedawno np. w jednej z umów dla sektora komunalnego wygrała oferta obcej spółki, w której węgiel klasy 23 MJ/kg kosztował razem z dostawą 177 zł/t.
O doświadczeniach z konfekcjonowaniem węgla mówił Marek Klusk, prezes spółki Katowicki Węgiel, której flagowym produktem pozostaje groszek ekologiczny do kotłów Ekoret.
W galerii: IV Konferencjaa Sprzezdawców Polskiego Węgla w Wiśle Jaworniku, piątek 22 kwietnia, godz. 11-18 (zdjęcia: Witold Gałązka - Trybuna Górnicza, portal górniczy nettg.pl)
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
jedno mogą być pewni ,niewolników do pracy znajdą nawet za najniższą krajową
do jargos i foto_moto to sa przedstawicielki na pewno tu macie racje tylko swoich firm. Więc na pewno zęby zjadły na węglu. Pozory mylą szowini.......
@jargos Mi wydaje się, że mogą to być przedstawicielki prasy, ale po co prasa na takim spotkaniu?? Temat górnictwa jest kompletnie nie chwytliwy, a poza tym nic się nie dzieje w górnictwie....
Fot 3,rząd 1- specjalistki co to zęby zjadły na węglu