Wyremontowanie 100 km torowisk w 10 miastach konurbacji katowickiej oraz budowę 23 km nowych linii w Katowicach i Sosnowcu zakłada nowy projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej w regionie przygotowany pod kątem środków unijnych na lata 2014-2020.
Projekt ma szacunkową wartość ok. 885 mln zł. Jego założenia przedstawił podczas katowickiej konferencji nt. inwestycji tramwajowych w latach 2007-2013 i wyzwań na lata 2014-2020 prezes spółki Tramwaje Śląskie Tadeusz Freisler.
Freisler zasygnalizował, że prócz modernizacji ok. 100 km torowisk i budowy ok. 23 km nowych odcinków linii, przedsięwzięcie ma przewidywać przebudowę sieci trakcyjnej, przebudowę przejazdów drogowo-tramwajowych, zakup ok. 44 nowoczesnych wagonów tramwajowych oraz zakup pojazdów technicznych (pogotowia sieciowe i torowe).
- Zakres tego projektu mamy już w 99 proc. ustalony. Mogą być jakieś drobne odchylenia, ale to już niemal niewzruszalne. Chcemy jeszcze zawrzeć z największymi miastami porozumienia o realizacji tych wszystkich zadań - zasygnalizował prezes Tramwajów Śląskich.
Z planów przedstawionych przez niego w formie graficznej wynika, że modernizacje w ramach unijnego projektu prowadzone będą m.in. w Będzinie. Miasto to nie uczestniczyło w poprzednim unijnym projekcie spółki; teraz zakładane jest wyremontowanie tam całego torowiska wzdłuż ul. Małobądzkiej - od granicy Sosnowca.
Szeroki zakres prac planowany jest w Bytomiu. Wyremontowane mają zostać praktycznie całe torowisko równoległe do ul. Strzelców Bytomskich (od Chrzanowskiego do Łokietka), tory wzdłuż ul. Chrzanowskiego czy wzdłuż ul. Wrocławskiej (do Chrzanowskiego do Łużyckiej).
W centrum Bytomia do remontu przewidziane są odcinki wzdłuż ul. Powstańców Warszawskich i Sądowej oraz wzdłuż ul. Piekarskiej. Modernizacji doczekać się ma torowisko na ul. Katowickiej oraz nieodnowiona część linii 6/19 do Katowic (od Siemianowickiej do wysokości os. Arki Bożka). Remonty przewidziane są też na południu miasta - wzdłuż ul. Zabrzańskiej (od Frycza-Modrzewskiego do Baczyńskiego) oraz wzdłuż Frycza-Modrzewskiego (do granicy Rudy Śląskiej).
W Chorzowie do kompleksowego remontu planowana jest cała ul. 3 Maja. Modernizowane mają być torowiska wbudowane w ul. Hajducką i Powstańców (miasto dotąd przy takich okazjach odnawiało całe arterie) oraz wydzielone tory wzdłuż ul. Katowickiej (od Metalowców do wiaduktu kolejowego). Spółka planuje też odnowienie układu torowego w swojej zajezdni i głównej siedzibie w chorzowskiej dzielnicy Batory.
Na terenie Dąbrowy Górniczej odnawiane mają być wydzielone odcinki torów wzdłuż ul. Sobieskiego (od pętli przy Urzędzie Pracy w okolice ul. Sienkiewicza), Królowej Jadwigi (od rejonu ul. Konopnickiej do Alei Róż), Piłsudskiego (od okolic ul. Granicznej do Kasprzaka) oraz całej ul. Kasprzaka.
Modernizacji torowisk w nowym projekcie nie będzie w Katowicach (remonty na dużą skalę przeprowadzono tam w poprzednich latach); obejmą natomiast sąsiednie Mysłowice i tamtejsze ulice Bytomską, Starokościelną, Szymanowskiego i Powstańców.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.