Wykonawcy rozpoczęli realizację trzech z czterech odcinków fragmentu A1 Częstochowa-Pyrzowice - wynika z informacji GDDKiA. Nadal nie ma umowy z wykonawcą czwartego odcinka; Dyrekcja wskazuje obecnie na brak możliwości wskazania terminu zakończenia przetargu.
Katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w marcu 2014 r. rozpoczął cztery postępowania na wybór wykonawców kolejnych odcinków łącznie 56,9 km betonowej autostrady A1 między Częstochową (wraz z obwodnicą tego miasta) i Pyrzowicami.
Realizację całego fragmentu A1 Częstochowa-Pyrzowice podzielono na: odcinek F od węzła Rząsawa do węzła Blachownia (ok. 20,3 km + ok. 1 km włączenia do DK1; projekt i budowa), odcinek G od węzła Blachownia do węzła Zawodzie (4,7 km; projekt i budowa), odcinek H od węzła Zawodzie do węzła Woźniki (16,7 km; tylko budowa) oraz odcinek I od węzła Woźniki do węzła Pyrzowice (ok. 15,2 km; tylko budowa).
Dla odcinka F (obwodnica Częstochowy) opiewającą na 703,3 mln zł brutto umowę podpisano z konsorcjum spółek Salini Polska, Salini Impregilo i Todini Costruzioni Generali 12 października. Wartą 219,4 mln zł umowę na odcinek G zawarto 1 września z konsorcjum spółek Berger Bau Polska oraz Berger Bau. 26 sierpnia zakontraktowano warty 609,5 mln zł odcinek I - z konsorcjum spółek Strabag Infrastruktura Południe oraz Strabag.
Jak poinformował PAP w czwartek Marek Prusak z katowickiego oddziału Dyrekcji w przypadku tych trzech odcinków prace już ruszyły. Wykonawcy przystąpili do projektowania odcinków F i G; w terenie rozpoczęła się już fizyczna realizacja odcinka I.
Przed okresem zimowym prace objęły tam m.in. roboty przy ogrodzeniu portu lotniczego Katowice w Pyrzowicach, prace związane z drogami technologicznymi, dojazdowymi, serwisowymi i duktami leśnymi, a także przygotowanie terenu pod trasę główną i roboty związane z przepustami. Pierwsze zmiany w organizacji ruchu w rejonie budowy planowane są na kwiecień 2016 r.
Na podpisanie czeka nadal warta 574,5 mln zł umowa z wybranym wykonawcą odcinka H - konsorcjum spółek Strabag Infrastruktura oraz Strabag. Pierwotnie. 13 maja ub. roku GDDKiA informowała o wyborze jako najkorzystniejszej w tym postępowaniu oferty firmy Intercor z Zawiercia.
Dwa tygodnie później jednak najkorzystniejszą ofertę wybrano po raz drugi - wobec braku oświadczenia pierwotnie wybranego oferenta ws. zgody na przedłużenie okresu związania ofertą i braku wpłaty związanego z tym wadium.
Kilka tygodni później zawiadomienie o podejrzeniu zmowy przetargowej między wykonawcami dróg skierowało do Prokuratury Apelacyjnej w Warszawie Centralne Biuro Antykorupcyjne. Z nieoficjalnych informacji PAP zbliżonych do postępowania wynika, że obok odcinka autostrady A1 chodzi o przetargi na budowę obwodnicy Góry Kalwarii, drogi S51 Olsztyn-Olsztynek i rozbudowy drogi nr 8, a w sprawie występują trzy firmy.
Rzecznik GDDKiA Jan Krynicki w czwartkowej rozmowie z PAP przypomniał, że sprawę wykryto w trakcie wewnętrznych kontroli procedur przetargowych w Dyrekcji. Nie potwierdził, o które odcinki chodzi, a zatem także czy brak umowy ws. odcinka H należy wiązać m.in. z prokuratorskim śledztwem.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.