"Nie bądź jednorazowy" - to ogólnopolska kampania organizowana ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach. W jej ramach fundacja ekologiczna Arka zorganizuje akcję "365 reklamówek śmieci", która odbywa się w największych miastach Polski. Na jej trasie znalazły się także Katowice.
W stolicy województwa śląskiego akcja odbyła się 17 marca. Happening, w którym uczestniczyli uczniowie Szkoły Podstawowej nr 10 w Katowicach, zorganizowano na ul. Stawowej.
- Jednorazowa reklamówka jest jedną z najgorszych plag ekologicznych! Rocznie na świecie produkuje się i wprowadza w obieg prawie bilion plastikowych reklamówek. Po wykorzystaniu powstaje z nich ok. 18 mln t odpadów. A jak długo używamy taką jedną reklamówkę? Średnio 25 minut, po czym ją wyrzucamy - podkreśla Wojciech Owczarz, prezes Fundacji, który w ciągu roku postanowił zebrać 365 reklamówek z odpadami, które zostały porzucone w lasach, parkach i nad jeziorami. Akcja w Katowicach rozpoczęła się parę minut po godz. 12.00. Jej założenia uczniom z "dziesiątki" przedstawili Wojciech Owczarz oraz Piotr Sokół.
- W tej akcji chodzi nam o to, żeby zbierać śmieci w miejscach cennych przyrodniczo, czyli np. w lasach czy parkach - wyjaśniał Owczarz, który zaprezentował uczniom reklamówkę ze śmieciami, które zebrał w Katowicach tuż przed rozpoczęciem happeningu.
- Na specjalnej stronie internetowej możecie wpisywać każdą zebraną reklamówkę śmieci. Obecnie mamy już 200 takich reklamówek. Jest to ogromna ilość śmieci - podkreślał prezes Fundacji.
Arka stara się, aby akcja została przeprowadzona w sposób "zeroemisyjny".
- Chodzi o to byśmy w czasie naszego podróżowania wytworzyli jak najmniej dwutlenku węgla. Gdy do danego miejsca nie jesteśmy w stanie dojechać rowerami, to wykorzystujemy wówczas pociągi. Oczywiście wsiadamy do nich z rowerami, którymi potem poruszamy się po mieście, do którego przyjeżdżamy. Ale nie tylko to ma aspekt zeroemisyjny. Chcemy też, aby wszystko, co wykorzystujemy w ramach tego projektu, pochodziło z drugiej ręki. Tak jest np. z naszymi rowerami. Staramy się wszystkie ich części nabywać na rynku wtórnym, po to by nie trzeba było produkować nowych - wyjaśnił Sokół.
W ramach akcji uczniowie rozłożyli na ul. Stawowej transparent z logo "365 reklamówek śmieci". Potem mieli okazję zagrać w grę eko-memory, który polegała na dopasowywaniu do siebie obrazków, które zawierały informacje dotyczące ekologicznego stylu życia. Finałowym akcentem akcji było rozłożenie transparentu akcji Rower pomaga, którą także koordynuje Fundacja Arka.
Jak przekonują organizatorzy projektu "365 reklamówek śmieci", ma on przynieść konkretny efekt ekologiczny m.in. w postaci zmniejszenia liczby dzikich wysypisk oraz większej ilości odpadów trafiających do recyklingu. Istotą ma być także edukacja społeczeństwa w zakresie świadomej konsumpcji, czyli kupowania jak najmniejszej ilości zapakowanych produktów oraz prawidłowej gospodarki odpadami.
Patronat nad akcją sprawuje Ministerstwo Środowiska Środowiska.
W galerii: Akcja "365 reklamówek śmieci" w Katowicach. 17 marca 2015 r. (zdjęcia: Maciej Dorosiński - portal góniczy nettg.pl)
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.