Zmiana kontraktu PGNiG i Qatargas na dostawy LNG do terminala w Świnoujściu pozwoli "zdjąć presję czasową" z ostatnich prac przy terminalu - ocenia minister skarbu Włodzimierz Karpiński. Podkreślił, że prace te wymagają "szczególnej staranności i rzetelności".
Jak poinformowało we wtorek (9 grudnia) PGNiG, zawarło z Qatargas dodatkowe porozumienie do umowy sprzedaży skroplonego gazu ziemnego z czerwca 2009 r., dotyczące dostaw LNG do gazoportu w Świnoujściu w 2015 r. Według polskiej spółki, jeśli w 2015 r. nie będzie mogła odebrać zakontraktowanego gazu, to Qatargas sprzeda go na wolnym rynku, a PGNiG wyrówna Katarczykom różnicę w cenie w stosunku do kontraktu z 2009 r. Jeśli natomiast cena sprzedaży byłaby niższa niż "satysfakcjonująca" dla PGNiG, wówczas odbiór LNG będzie przesunięty na kolejne lata.
Jak powiedział w środę (10 grudnia) Karpiński dziennikarzom, kontrakt został zmodyfikowany w sposób, z którego zadowolone są obie strony. Wyraził jednocześnie uznanie dla polskich negocjatorów za doprowadzenie do takiego rozwiązania. Cały czas obowiązują wolumeny zapisane w 20-letnim kontrakcie, natomiast umowę skorygowano o większą elastyczność w realizacji - dodał Karpiński.
- To w sposób jednoznaczny zdejmuje presję czasu z kwestii związanych z ostatnimi już pracami w terminalu, które wymagają szczególnej staranności i rzetelności - ocenił minister.
Podtrzymał jednocześnie, że w 2015 r. - po odbiorach technicznych - rozpoczną się komercyjne dostawy gazu.
Zgodnie z pierwotnymi ustaleniami kontraktu, od stycznia 2015 r. PGNiG miało sprowadzać z Kataru gaz w formule "take or pay". Oznacza to, że za gaz trzeba zapłacić niezależnie od tego czy się go odbierze czy nie. Umowa opiewała na 1,3 mld m sześc. gazu rocznie przez 20 lat.
Przeszkodą w jej realizacji jest opóźnienie w budowie terminalu LNG. Pierwotna umowa przewidywała oddanie go do eksploatacji 30 czerwca 2014 r., ale już w 2013 r. wiadomo było, że tak się nie stanie. Jako główną przyczynę wskazywano falę bankructw w polskim sektorze budowlanym w 2012 r. We wrześniu 2013 r. operator terminalu spółka Polskie LNG podpisała z wykonawcą aneks, sankcjonujący opóźnienie przy jednoczesnym podniesieniu wartości kontraktu o 67 mln euro.
Łączne koszty projektu budowy terminalu LNG w Świnoujściu szacowane są na niemal 3 mld zł. Finansowanie pozyskano z kilku źródeł: dotacji unijnych (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko - 839,4 mln zł oraz Europejskiego programu energetycznego na rzecz naprawy gospodarczej - 220 mln zł). Pozostałe środki to kapitał własny operatora gazociągów przesyłowych Gaz-System oraz kredyty z EBI oraz EBOiR.
Terminal LNG w Świnoujściu pozwoli na sprowadzanie do Polski do 5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie, z możliwością powiększenia tej zdolności do 7,5 mld m sześc.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.