Ostatnia ze sprywatyzowanych państwowych spółek energetycznych - Energa - kończy pierwszy rok notowań na GPW z ponad 40 proc. wzrostem wartości akcji. Przewidywalność i niskie ryzyko działania przyniosły efekty - ocenia prezes Energi Mirosław Bieliński.
Na giełdę 11 grudnia 2013 r. trafiło 34,18 proc. akcji, resztę zachował Skarb Państwa. W pierwszym dniu notowań kapitalizacja spółki wynosiła ok. 7 mld zł, dziś jest to prawie 10 mld. Jak przypominał we wtorek na spotkaniu z dziennikarzami prezes Energi Mirosław Bieliński, o ile przygoda z giełdą zaczęła się od spadków, to potem notowania akcji już tylko rosły.
Bieliński podkreślał, że przez ostatni rok Energa uporządkowała biznes, podzieliła go na trzy sektory - produkcja energii, dystrybucja i sprzedaż, podniosła rentowność i ograniczyła koszty stałe. Energa koncentruje się na regulowanym segmencie dystrybucji o niskim ryzyku, produkcji energii ze źródeł odnawialnych oraz jakości obsługi klienta. Spółka podkreśla, że tworzenie wartości dla akcjonariuszy realizuje poprzez utrzymanie profilu działalności o niskim ryzyku biznesowym i bezpiecznej strukturze kapitału.
- Źródłem naszego dotychczasowego powodzenia wśród inwestorów jest spokojny, przewidywalny model biznesowy, który pozwala nam na generowanie zysku przy niskim poziomie ryzyka. Inwestorzy cenią stabilność i przewidywalność - podkreślił Bieliński.
Zaznaczył, że duże znaczenie ma też wywiązywanie się spółki z obietnic, zwłaszcza co do wypłaty dywidendy. W czerwcu 2014 r. Energa wypłaciła w formie dywidendy 414 mln z zysku. Jak podkreśla spółka, tegoroczne wyniki potwierdzają zdolność do wypłaty wysokiej dywidendy za 2014 r. Zarząd zamierza rekomendować wypłatę zysku na poziomie 500 mln zł - poinformowała Energa.
Prezes GPW Paweł Tamborski - wiceminister skarbu w momencie wprowadzenia Energi na giełdę - przypominał z kolei, że sprzedaż Energi za ponad 2,4 mld zł do dziś jest największą transakcją prywatyzacyjną w regionie.
- Była to pierwsza transakcja, w której najważniejszymi nabywcami, wyznaczającymi cenę byli inwestorzy międzynarodowi, co świadczy o jakości oferty - dodał.
Energa jest jedną z czterech największych grup energetycznych w Polsce, z największym udziałem energii elektrycznej pochodzącej z własnych źródeł odnawialnych. Dostarcza i sprzedaje prąd do 2,9 mln klientów, ma sieć dystrybucyjną o łącznej długości ok. 191 tys. km, obejmującą zasięgiem ok. 77 tys. km kw. czyli ok. 25 proc. powierzchni kraju. Energa ma ok. 15 proc. udziału w rynku sprzedaży energii elektrycznej do klientów końcowych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.