Grupa PKP w przyszłym roku planuje wydać 7,6 mld zł pochodzących ze środków unijnych z kończącej się perspektyw finansowej (2007 - 2013) - powiedział członek zarządu PKP Piotr Ciżkowicz. Dodał, że większość z tej kwoty trafi do PKP Polskie Linie Kolejowe.
- Planujemy, że do PKP PLK trafi w granicach 6 mld 300 mln zł - powiedział Ciżkowicz.
Dodał, że PKP PLK w latach 2014 - 2015 planuje rewitalizację i modernizację 1800 km torów i sieci trakcyjnej, 2700 rozjazdów i 1200 przejazdów kolejowych. Sieć trakcyjna i torowa ma być dostosowana do wyższych prędkości mają być tam też zainstalowane nowoczesne urządzenia sterowania ruchem, w tym system ERTMS poziomu 2. Z kolei modernizacje przejazdów i rozjazdów ma polegać na podnoszeniu ich kategorii, czyli np. z niestrzeżonych na strzeżone. "Dzięki temu będziemy także kontynuować proces poprawy bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych" - podkreślił Ciżkowicz.
Pytany, czy w związku z planami inwestycyjnymi PKP PLK pasażerowie w przyszłym roku mogą się spodziewać utrudnień, odpowiedział: "obecnie ciężko przewidzieć, jak duża będzie skala tych utrudnień, ale z pewnością - tak jak w mijającym roku - będziemy prosić pasażerów o cierpliwość. Przepraszamy za niedogodności, ale takie inwestycje muszą potrwać".
Pozostałe pieniądze z unijnej perspektywy 2007-2013, które Grupa PKP planuje wydać w przyszłym roku, czyli 1,3 mld zł, trafią do spółki PKP Intercity.
- Planujemy wykorzystać tę kwotę na modernizację ok. 300 wagonów i zakup 40 składów trakcyjnych z Newagu - zaznaczył Ciżkowicz.
Dodał, że do tej pory Grupa PKP wykorzystała ok. 6,9 mld zł pochodzących ze środków unijnych z kończącej się perspektywy (2007-2013), co stanowi ok. 76 proc. dofinansowania, które UE przeznaczyła w tym okresie dla spółek Grupy PKP. Ciżkowicz zaznaczył, że zdecydowane przyspieszenie w wydawaniu unijnych funduszy przez spółki PKP nastąpiło od 2013 r.
- Wykorzystano wówczas ponad 2,8 mld zł, co stanowi 76-procentowy wzrost w stosunku do roku poprzedniego (2012). Nasze plany na ten rok zakładają wykorzystanie dotacji w wysokości 5,3 mld zł na inwestycje kolejowe - powiedział. Termin wykorzystania pieniędzy z unijnej perspektywy 2007-2013 mija z końcem przyszłego roku.
Ciżkowicz powiedział, że w nowej unijnej perspektywie finansowej na lata 2014 - 2020 PKP PLK w większym stopniu skupi się na poprawie infrastruktury dla przewoźników towarowych.
- Dzisiaj w Polsce średnia prędkość handlowa na szlakach towarowych wynosi 20 km/h. W Niemczech jest to już ok. 60 km/h. Tak niskie prędkości na polskich torach podnoszą koszty przewoźników i obniżają efektywność kolei w stosunku do innych środków transportu. Chcemy to zmienić - powiedział.
Nie podał jednak szczegółów dotyczących planowanych inwestycyjnych PKP związanych z nową unijną perspektywą finansową.
- Na razie trwają negocjacje i przygotowanie planów, dlatego, ze względu na dobro negocjacji, nie chciałbym zdradzać więcej szczegółów - powiedział.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.