Czeski regulator dopuścił do ruchu spalinowe lokomotywy PKP CARGO serii ST44. To już szósty typ lokomotyw, którymi polski przewoźnik może wjechać do Czech. Może ich używać również na Słowacji. Maszyny będą rezerwą dla elektrycznych wielosystemowych Siemensów. PKP CARGO, drugi w Unii Europejskiej kolejowy przewoźnik towarowy, konsekwentnie buduje pozycję na rynkach za naszą południową granicą.
PKP CARGO obsługuje połączenia praktycznie na terenie całych Czech i Słowacji, w tym najdłuższe trasy tranzytowe.
- Przygotowujemy kolejne lokomotywy mogące wjechać na tory poza granicami Polski, by móc odpowiedzieć na zapotrzebowanie na nasze usługi. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest przystosowanie już posiadanych maszyn do jazdy po zagranicznych torach. W ten sposób już szósty typ lokomotywy z parku PKP CARGO może wjechać do Czech i na Słowację. Niebawem ogłosimy też przetarg na lokomotywy wielosystemowe, którymi realizujemy znacznie dłuższe trasy. Chcemy w ten sposób stale zwiększać udział PKP CARGO w zagranicznych rynkach - mówi Wojciech Derda, członek zarządu PKP CARGO ds. operacyjnych.
Pod względem przewozów kolejowych czeski i słowacki rynek są nastawione głównie na tranzyt. Czechy mają jedną z najlepiej rozwiniętych sieci kolejowych w Europie, na każde 100 km kw. przypada tam 12 km torów. Jest to prawie dwukrotnie więcej niż w Polsce (6,7 km na 100 km kw.). W 2012 r. na terenie Czech przewieziono koleją łącznie 83 mln t towarów, wykonując pracę przewozową o wielkości ponad 14 mld tonokilometrów. Ponad 60 proc. tych przewozów stanowił transport surowców energetycznych. Duży udział w rynku czeskim mają też przewozy rud metali oraz koksu i produktów ropopochodnych, które stanowiły w tym okresie odpowiednio 7,3 proc. i 5,5 proc. wszystkich przewozów. Największym przewoźnikiem towarowym w Czechach jest narodowy CD Cargo, z prawie 80-procentowym udziałem w rynku. Drugim przewoźnikiem pod względem masy jest prywatna spółka AWT, której przejęciem jest zainteresowane PKP CARGO. Udział AWT w rynku to ok. 8 proc.
Pozycja PKP CARGO w Czechach i na Słowacji może zostać wzmocniona przez przejęcia lokalnych przewoźników. We wrześniu PKP CARGO podpisało list intencyjny, gwarantujący wyłączność na negocjacje w sprawie potencjalnego nabycia wspomnianej spółki AWT, zarejestrowanego w Holandii przewoźnika kolejowego operującego głównie w Czechach. Firma realizuje przewozy kolejowe m.in. w Słowenii, Rumunii, Bułgarii oraz Chorwacji.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.