Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach rozpocznie niebawem działania na rzecz dostosowania oferty szkolnictwa zawodowego do potrzeb lokalnego rynku pracy. Śląski Program Powszechnych Praktyk "Dualna Klasa", bo tak brzmi nazwa przedsięwzięcia, ma być oparty na tzw. dualnym systemie kształcenia i skierowany również do branży górniczej. Jest to model edukacji zawodowej zakładający połączenie nauki teoretycznej z praktyczną nauką zawodu.
Osoby zdobywające wykształcenie zawodowe przechodzą na ogół trzyletnią naukę zawodu w szkole i zakładzie pracy. W system kształcenia dualnego zaangażowane są instytucje administracji publicznej, regiony, samorządy, izby przemysłowo-handlowe, rzemieślnicze, wreszcie pracodawcy oraz sami uczniowie.
- Kraje, które wykorzystują taki sposób kształcenia zawodowego, odnotowują bardzo niski poziom bezrobocia wśród młodzieży. Sztandarowym przykładem są Niemcy i Austria, gdzie bezrobocie wśród osób do 25. roku życia nie przekracza 10 proc. Na drugim biegunie w Unii Europejskiej są Hiszpania i Grecja, gdzie wskaźnik ten zbliża się do 60 proc.! Hiszpanie, będąc w bardzo trudnej sytuacji, już w ub.r. wprowadzili zmiany w systemie, ukierunkowując edukację zawodową na model praktyczno-teoretyczny w celu poprawienia sytuacji absolwentów na rynku pracy - wyjaśnia Robert Żurek z Wojewódzkiego Urzędu Pracy.
Według projektu bezpośrednimi odbiorcami pomocy będą uczniowie i słuchacze szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe, szkoły ponadgimnazjalne i placówki kształcenia praktycznego, a także nauczyciele, pracownicy pedagogiczni szkół ponadgimnazjalnych oraz instruktorzy praktycznej nauki zawodu. Co ciekawe, "Dualna Klasa" jest adresowana również do branży górniczej. Według ekspertów od rynku pracy w ciągu najbliższych kilku lat wśród górniczej braci może powstać kolejna luka pokoleniowa. Liczne uchybienia w obecnym systemie kształcenia przyszłych górników wytknęli w swoich ostatnich badaniach naukowcy z Głównego Instytutu Górnictwa. Ich zdaniem brak aktualnych programów, dostosowanych do najnowszych trendów rozwojowych przedsiębiorstwa górniczego, skutkuje licznymi barierami w kształceniu przyszłych absolwentów i ogranicza możliwości zatrudnienia w kopalniach. Teraz rodzi się szansa na zmianę tych niekorzystnych trendów.
- Zakładamy wprowadzenie mechanizmów prognozowania umiejętności, dostosowania programów nauczania oraz tworzenia i rozwoju systemów uczenia się poprzez praktyczną naukę zawodu, zrealizowaną w ścisłej współpracy z pracodawcami. Zaproponujemy także tworzenie klas zawodowych, w których uczniowie od początku swojej nauki zostaną związani z konkretnym pracodawcą. Z jego pomocą będą zdobywali niezbędne umiejętności i kwalifikacje, które pozwolą im stać się w pełni funkcjonalnymi pracownikami w przyszłości - dodaje Robert Żurek.
Projekt "Dualna Klasa" ma być realizowany w ścisłym partnerstwie z pracodawcami. Dlatego przewiduje m.in. poszerzanie liczby godzin praktyk na miejscu u pracodawcy. Wsparcie finansowe zapewnią środki z Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Pracy oraz budżetu województwa śląskiego.
Zdaniem Teresy Horst, dyrektorki Powiatowego Zespołu Szkół w Bieruniu, finansowanie praktyk zawodowych przyniosłoby wiele dobrego.
- Praktyka zawodowa kosztuje. Pracodawca potrzebuje zatem motywacji finansowej, aby dobrze ją zorganizować. Brak tej motywacji odbija się niestety na poziomie nauki, która często ma niewiele wspólnego z obowiązującą podstawą programową. W tym sensie projekt może okazać się cenny - zwraca uwagę Teresa Horst.
Projekt ruszy po nowym roku.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.