REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
12 października 2014 13:30 Trybuna Górnicza : : autor: Kajetan Berezowski 2.9 tys. odsłon

Transport: Pendolino pojedzie, węglarki podobno też

Po CMK przewożono przed remontem kilka milionów ton ładunków dziennie, w tym węgiel ze śląskich kopalń
fot: Kajetan Berezowski

Jest duża szansa, że w nowym rozkładzie jazdy po torach Centralnej Magistrali Kolejowej pojadą pociągi z węglem. Do tej pory zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe miał bowiem w tej kwestii zdanie negatywne. Tłumaczono się troską o stan techniczny infrastruktury przygotowanej dla potrzeb Pendolino.

Znaczenie CMK dla ruchu towarowego było i nadal jest duże. Przed ograniczeniami spowodowanymi remontami szlaku korzystało z niej średnio 15 pociągów towarowych dziennie, przewożących kilka milionów ton ładunków, w tym węgiel ze śląskich kopalń, surowiec dla Huty Warszawa, kontenery z terminali w Sławkowie, Gliwicach oraz Dąbrowie Górniczej, wreszcie kruszywa niezbędne przy budowie dróg.

Tymczasem KP PLK SA ustaliła przed rokiem prędkość minimalną dla pociągów poruszających się po Centralnej Magistrali Kolejowej na 120 km/h. Wzbudziło to falę protestów wśród przewoźników towarowych. Techniczne możliwości taboru, którym dysponują, uniemożliwiają bowiem osiągnięcie tak wysokiej prędkości. Kolej zaś tłumaczyła z uporem, że "pociągi towarowe o dużej masie generują warunki do szybkiego powstawania trudnych do diagnozowania wad nawierzchni, co może zniweczyć efekty prac modernizacyjnych i uniemożliwić wprowadzenie standardów podróżowania pociągami EIC Premium po torach CMK".

Spółki realizujące przewozy towarowe nie pozostawiły na tym oświadczeniu suchej nitki.

- To istny absurd. Jeśli ktoś wyciąga takie wnioski, to jest to kompletnie błędne podejście. W całej Europie pociągi towarowe i pasażerskie w większości poruszają się po tej samej infrastrukturze kolejowej i odbywa się to bez szkód. Takie podejście należy interpretować jako chęć ograniczania kolejowych przewozów towarowych i lobbing na rzecz przewozów drogowych - zwraca uwagę Katarzyna Marciniak, dyrektor Biura Komunikacji DB Schenker.

Narodowy przewoźnik raz jeszcze pokazał, że w ogóle nie zależy mu na przewozach towarowych. Jest to niezrozumiałe, bowiem to właśnie z przewozów towarowych czerpie największe zyski. Teraz powoli zmienia swe stanowisko w sprawie.

- W obecnym rozkładzie jazdy obowiązuje regulamin przyznawania tras dla pociągów pasażerskich i towarowych. Jest w nim zapis informujący, że na CMK obowiązuje zakaz poruszania się pociągów z prędkością poniżej 120 km/h. W nowym rozkładzie jazdy ten zapis nie będzie już obowiązywał i pociągi towarowe będą mogły poruszać się w miarę możliwości ruchowych i przepustowości szlaku w związku z kursowaniem pociągów pasażerskich, w tym Pendolino - przekazano w oświadczeniu.

Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP PLK zastrzega jednak, że przyznanie trasy dla pociągu towarowego będzie trudne.

- Obecność na tym samym szlaku pociągów Pendolino, które pojadą z prędkością 200 km/h, z przewozami towarowymi, poruszającymi się o wiele wolniej, będzie trudne - tłumaczy.

Prezes Fundacji Pro Kolej, zrzeszającej krajowych przewoźników kolejowych, jest jednak dobrej myśli.

- W Europie Zachodniej przewozy towarowe mają priorytet w godzinach nocnych. Towary ruszą więc na tory CMK w godzinach nocnych - rysuje plany Jakub Majewski, szef Fundacji.

Kolejarze nie spieszą się jednak z konkretną decyzją.

- To nie będzie takie łatwe, ale obiecujemy, że każdy wniosek o przyznanie trasy rozpatrzymy obiektywnie - zapewnia Karniewski.

Przedstawiciele Fundacji Pro Kolej są zadowoleni ze stanowiska, które zaprezentowała kolej.

- Sprawy idą w dobrym kierunku. To również dzięki górniczym mediom - przyznaje prezes Majewski.

Przypomnijmy, że już w styczniu br. na łamach Trybuny Górniczej i portalu nettg.pl podejmowaliśmy drażliwy temat transportu węgla szlakiem CMK. Nasze publikacje nie poszły zatem na marne. A swoją drogą, źle by się stało, gdyby obecność na magistrali pociągów z węglem stała się dyżurnym usprawiedliwieniem niepunktualności kursowania superekspresów spod znaku Pendolino, które dystans z Katowic do Warszawy mają pokonywać w 2 godz. i 30 min. Skądinąd wcale nie szybciej niż zwykłe ekspresy przed II wojną światową.

Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • UMDSV
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Wstrząs w kopalni, załoga wycofana
18 listopada 2024
57.9 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]