Rola blogów, forów internetowych i serwisów społecznościowych, jako źródła informacji na rynku kapitałowym będzie rosnąć, ale najbardziej wiarygodne informacje znajdują się na stronach www spółek giełdowych - ocenili w badaniu indywidualni inwestorzy giełdowi.
Badanie "Social media w ocenie inwestorów indywidualnych" przeprowadzono na przełomie drugiego i trzeciego kwartału 2014 r. W ankiecie wzięło udział prawie 300 inwestorów indywidualnych.
Informacje pochodzące z mediów społecznościowych blisko 45 proc. ankietowanych uznało za "bardzo wiarygodne" lub "raczej wiarygodne". Ponad połowa ankietowanych (53 proc.) stwierdziła, że "bardzo często" lub "często" korzysta z tzw. nowych mediów (fora, blogi, serwisy społecznościowe) w celu zdobywania informacji z rynku kapitałowego.
W opinii blisko połowy badanych inwestorów (49 proc.), serwisy społecznościowe to "przydatna innowacja przyspieszająca przepływ informacji", a 38 proc. inwestorów ocenia, że "zwracają one uwagę na istotne informacje". Dla 12 proc. - serwisy społecznościowe to "przelotna moda", 9 proc. uważa, że są one "irytujące" a 8 proc. uznało je za "zbędne".
"Obecna relatywnie nieduża popularność serwisów społecznościowych wśród inwestorów indywidualnych może wynikać z faktu, że są one postrzegane, jako mniej wiarygodne niż tzw. tradycyjne media" - napisali autorzy raportu.
Z badań wynika, że blisko 72 proc. ankietowanych spodziewa się, że w nadchodzących latach znaczenie mediów społecznościowych w komunikacji na rynku kapitałowym będzie rosnąć, a tylko niespełna 10 proc. jest przeciwnego zdania.
Jednak niemal 87 proc.(86,9 proc.) ankietowanych uznało, informacje umieszczone na stronach internetowych spółek giełdowych, jako "bardzo wiarygodne" lub "raczej wiarygodne". 82 proc. respondentów uznało za wiarygodne przekazy z agencji informacyjnych oceniło a internetowe portale informacyjne 80 proc. Informacje pochodzące z gazet, jako za wiarygodne uznało 71 proc. badanych, 58 proc. wskazało radio i telewizje.
Internetowe serwisy informacyjne to najczęściej wykorzystywane przez inwestorów indywidualnych źródła do zdobywania informacji na tematy związane z rynkiem kapitałowym. "Bardzo często" i "często" korzysta z nich ponad 91 proc. ankietowanych, podczas gdy odsetek inwestorów regularnie szukających informacji finansowych w gazetach, agencjach informacyjnych lub w radio i telewizji nie przekracza 50 proc.
"Nasze badania potwierdzają, że w przyszłości coraz więcej będziemy komunikować się poprzez media społecznościowe i dotyczy to również relacji inwestorskich. Uważam, że ten kierunek jest nieodwracalny. Te spółki, które zrozumieją to i wykorzystają wcześniej, wyprzedzą pozostałe, jeśli chodzi o kontakt z inwestorami" - mówi cytowany w raporcie Michał Masłowski, wiceprezes Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych.
Badanie "Social media w ocenie inwestorów indywidualnych" przeprowadzone zostało przez NBS Communications oraz Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych. Jego celem było poznanie opinii inwestorów indywidualnych na temat wykorzystania mediów społecznościowych takich jak fora, blogi i serwisy społecznościowe do pozyskiwania informacji na rynku kapitałowym. Badanie zrealizowane metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview), w której badany wypełnienia ankietę w formie elektronicznej.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.