Propozycje zapisów kierunkowych do "Programu rozwoju górnictwa węgla kamiennego w latach 2016-2020 z perspektywą do roku 2027" zgłosił także Związek Zawodowy Górników w Polsce.
Oto propozycje ZZG:
1. Utrzymanie podstawowego celu w polityce Państwa w stosunku do sektora górnictwa węgla kamiennego, jakim jest racjonalne i efektywne gospodarowanie złożami węgla znajdującymi się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tak aby zasoby te służyły kolejnym pokoleniom Polaków.
2. Oparcie polityki energetycznej państwa w głównej mierze na wykorzystaniu krajowego węgla kamiennego dla zachowania bezpieczeństwa energetycznego Polski.
3. Uruchomienie programu budowy nowych elektrowni węglowych.
4. Określenie i utrzymanie w długoterminowej perspektywie stałej wielkości udziału węgla w tzw. miksie energetycznym.
5. Ekspansja polskich producentów węgla kamiennego na wspólnym rynku Unii Europejskiej, wzrost roli polskiego węgla w Unii Europejskiej.
6. Podjęcie działań ograniczających import węgla do Polski spoza Unii Europejskiej, w szczególności z Rosji.
7. Zwrócenie uwagi Komisji Europejskiej na potrzebę monitorowania importu węgla kamiennego na obszar UE, zwłaszcza pod kątem zasad uczciwej konkurencji.
8. Przeciwdziałanie zagrożeniom wynikającym z wdrażania unijnej polityki klimatycznej.
9. Poszukiwanie nowych możliwości wykorzystania węgla oraz nowych odbiorców.
10. Podejmowanie działań obejmujących opracowywanie nowych technologii wydobycia, wzbogacania, nisko emisyjnego spalania, których celem jest produkcja paliwa przyjaznego środowisku naturalnemu.
11. Zwiększenie roli węgla poprzez rozwój nowych technologii wytwarzania paliw płynnych (silnikowych, metanolu, syntetycznego gazu ziemnego), które będą mieć znaczny wpływ na poprawę bezpieczeństwa energetycznego państwa.
12. Wprowadzenie ustawowych rozwiązań umożliwiających przedsiębiorstwom górniczym zbywania majątku nieprodukcyjnego na rzecz gmin w przypadkach odmowy jego dalszego zagospodarowania.
13. Wprowadzenie ustawowych rozwiązań zmniejszających obciążenia fiskalne spółek i kopalń w przypadku spadku ceny węgla i wzrostu istotnego zagrożenie dla utrzymywania się dobrej kondycji finansowej przedsiębiorstw górniczych.
14. Podejmowanie pilnych działań mających na celu minimalizację kosztów transportu polskiego węgla, uzgodnienie korzystnych taryf przewozu węgla, zwiększenie udziału transportu drogą wodną (transport rzeczny).
15. Opracowanie programów wsparcia finansowego w przypadku konieczności realizacji procesów restrukturyzacyjnych zmierzających do osiągnięcia konkurencyjności przedsiębiorstwa górniczego.
16. Przejęcie przez budżet państwa finansowania deputatów węglowych dla emerytów pokrywanych dotychczas przez spółki górnicze.
17. Wykorzystanie nowoczesnych technologii w sektorze górnictwa węgla kamiennego dla zwiększenia konkurencyjności cenowej, bezpieczeństwa pracy, ochrony środowiska oraz stworzenia podstaw pod rozwój technologiczny i naukowy w szczególności regionu śląskiego i małopolskiego.
18. Podjęcie przez spółki węglowe działań celem zwiększenia przychodów poprzez racjonalne gospodarowanie produktami ubocznymi i odpadami (np. metan, skała płonna, woda, złom).
19. Dopuszczenie możliwości tworzenia grup kapitałowych na bazie spółek węglowych i spółek produkujących energię oraz sieci przesyłowych, po uzgodnieniu ze stroną społeczną zainteresowanych podmiotów tworzących grupę.
20. Utrzymanie zasady uzgadniania w porozumieniu ze stroną społeczną, odrębnie dla każdej spółki ewentualnej prywatyzacji. W razie ewentualnej prywatyzacji obowiązywać będą poniższe warunki, które powinny być spełnione:
1. Sposób i przebieg procesu prywatyzacji powinien gwarantować utrzymanie większościowego pakietu akcji pod kontrolą Skarbu Państwa.
2. Proces prywatyzacji może być prowadzony poprzez giełdę w celu pozyskania kapitału na rozwój i modernizację prywatyzowanego przedsiębiorstwa.
3. Zgodnie z prawem, pracownicy otrzymają akcje prywatyzowanej spółki. W przypadku pracowników nieuprawnionych, w zależności od kondycji finansowej danego przedsiębiorstwa należy przygotować rozwiązania rekompensujące.
21. W przypadku kopalń, w których kończą się zasoby węgla, ograniczanie frontu wydobywczego następować będzie poprzez łączenie kopalń. Ostateczne decyzje muszą być jednak poprzedzona analizą ekonomiczną i ustaleniami ze stroną społeczną.
22. W celu pozyskiwania dobrze wykształconych i przygotowanych kadr dla sektora górnictwa węgla kamiennego należy kontynuować współpracę z wyższymi uczelniami oraz szkołami średnimi i zawodowymi.
23. Zapewnienie odpowiedniego poziomu inwestycji celem systematycznego odtwarzania ubytków zdolności wydobywczych i związanych z tym konieczności wykonywania wyrobisk górniczych, modernizacji dróg transportowych i wentylacyjnych oraz wymiany zużytych maszyn i urządzeń.
24. Prowadzenie kampanii społecznych promujących polski węgiel.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
lepiej sprzedać pól niż całą, a do tego doprowadza jeden bos z sosnicy Prawdziwy bos, ale nie na pewno boss.
Ha ha ha ha czerkawski zapytaj chwiluka czy zna ten program i skad raptem po ponad 15 latach przypomniał sobie że pracuje na KWK Makoszowy, a takze czy widzi jescze słonce z tyłeczka Prezesa!!!!! Jak to jest że nie musisz byc 15 lat na zakładzie a nadal jestes zatrudniony, teraz wracasz i robisz sobie co chcesz np. sprZedajesz połowę załogi za to żebys mógł jako pracownik sic!! robic interesiki na kopalni> Dlaczego pracodawca nie zapyta spasionego bonza gdzie był do tej pory przez 15 lat
Nareszcie konkrety , brawo ZZG