Oczyszczenie rejestru z tzw. podmiotów martwych, utworzenie platformy internetowej zawierającej wszystkie orzeczenia sądów rejestrowych i modyfikację zasady wynagradzania kuratorów przewiduje projekt nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym.
- Pod hasłem "rejestr bez fikcji" pracujemy nad dużymi zmianami w KRS, które mają na celu zwiększenie wiarygodności danych zawartych w rejestrze, odciążenie sądów rejestrowych i zwiększenie bezpieczeństwa obrotu gospodarczego - poinformowała sędzia Aneta Komenda z Ministerstwa Sprawiedliwości.
Projekt założeń do nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym jest obecnie na etapie uzgodnień wewnątrzresortowych, a jego treść nie została jeszcze upubliczniona. Został on już jednak wpisany do wykazu prac legislacyjnych rządu.
Jednym z głównych problemów, jakie ma rozwiązać projekt, jest duża liczba tzw. martwych podmiotów w rejestrze.
- Chcemy, żeby w sytuacji podejrzenia, że dany podmiot wpisany KRS nie wykonuje obowiązków rejestrowych, nie prowadzi działalności i nie ma zbywalnego majątku, sąd rejestrowy wszczynał postępowanie, w ramach którego ustali, czy podmiot wykonuje działalność oraz ma zbywalny majątek. Jeśli odpowiedź na oba pytania będzie negatywna, sąd będzie mógł wykreślić podmiot z rejestru - powiedziała sędzia Komenda.
W ramach prowadzonego postępowania sąd rejestrowy przeprowadzi "uproszczoną likwidację" podmiotu, ustalając np. w Centralnej Informacji Ksiąg Wieczystych, rejestrze zastawów i urzędzie skarbowym, czy podmiot posiada majątek.
Informacja o wszczęciu postępowania przez sąd i jego ewentualnych skutkach będzie również podana do publicznej wiadomości, tak aby każdy zainteresowany mógł zgłosić do sądu przesłanki, które miałyby przemawiać przeciw wykreśleniu podmiotu z rejestru.
Oprócz "wyczyszczenia rejestru" zmiany mają doprowadzić także do odciążenia sądów.
- Chodzi o to, żeby sądy nie prowadziły nieefektywnych postępowań przymuszających, gdy widać, że firma nie istnieje - dodała Komenda.
Odciążeniu sądów ma też służyć planowane wprowadzenie w przyszłości obowiązku składania sprawozdań finansowych drogą elektroniczną i ich automatyczna weryfikacja przez system.
- W lipcu, sierpniu i wrześniu sądy są zasypywane tysiącami tych sprawozdań, którymi muszą się zajmować. Chcemy zautomatyzować cały ten proces w taki sposób, że jeśli dany podmiot złoży właściwe dokumenty i właściwie je podpisze, to automatycznie zostanie dokonany wpis wzmianki do rejestru o złożeniu sprawozdania przez podmiot bez potrzeby analizy tego sprawozdania przez referenta. Dopiero, gdy system wyłapie jakieś niezgodności, to sprawa będzie rozpoznawana przez referenta - tłumaczyła Komenda.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.