W czwartek (2 lipca) wchodzi w życie nowela ustawy o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym. Likwiduje ona działającą przy ministrze odpowiedzialnym za transport Radę ds. Autostrad oraz Państwową Radę Nieruchomości, która istniała przy ministrze ds. budownictwa.
"Od 2009 r. Państwowa Rada Nieruchomości jest nieobsadzona, a Rada do Spraw Autostrad w ostatnich latach zbierała się kilkukrotnie" - podkreślono w Ocenie Skutków Regulacji dot. noweli.
Do zadań Rady do Spraw Autostrad należało opiniowanie zagadnień dotyczących autostrad, m.in. projektów wniosków o ustalenie lokalizacji, kryteriów oceny dokumentacji wstępnych i ofert w postępowaniach przetargowych oraz wyników kwalifikacji wstępnej. Członków Rady powoływał i odwoływał minister.
Potrzebę likwidacji tego ciała uzasadniono m.in. tym, że zdecydowana większość planowanych autostrad ma już ustalone trasy.
Natomiast Państwowa Rada Nieruchomości działała do czasu wejścia w życie zarządzenia ministra infrastruktury z końca 2009 r. dot. regulaminu tej Rady. Od tego czasu - z uwagi na niepowołanie składu osobowego - nie odbyło się żadne posiedzenie tego organu.
Autorzy noweli wskazywali, że po jej wejściu w życie minister będzie polegał na "opiniach uznanych autorytetów w danej dziedzinie bądź opracowaniach ośrodków akademickich specjalizujących się w gospodarce nieruchomościami". "Umożliwi to uelastycznienie procesu pozyskiwania przez ministra opinii w zakresie gospodarowania nieruchomościami, a tym samym przyczyni się do podejmowania decyzji w warunkach lepszej informacji o rynku nieruchomości" - przekonywali.
Nowela porządkuje też kwestie związane z przekazywaniem na rachunek Krajowego Funduszu Drogowego przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad opłat pobieranych za wydawanie zezwoleń zagranicznych na wykonanie międzynarodowego transportu drogowego rzeczy lub osób.
Pieniądze te mają być przeznaczane na budowę i utrzymanie dróg krajowych oraz na potrzeby gromadzenia danych o drogach publicznych i sporządzania informacji o sieci dróg publicznych, jak również na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i budowy autostrad.
Nowe przepisy uchylają też upoważnienie dla ministra właściwego do spraw transportu do wydawania - w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw środowiska - rozporządzenia określającego warunki zadrzewiania terenów wzdłuż dróg. Warunki te mają być określane bezpośrednio przez zarządców dróg.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.