Poczta Polska zamierza wejść na giełdę. Nastąpiłoby to w ciągu 18 do 24 miesięcy We wtorek (17 czerwca) podano, że Poczta i jej spółki zarobiły netto w 2013 r. 44 mln zł. Wprowadza też nowe usługi dedykowane dla sektora e-commerce.
70 proc. wyników to obroty Poczty Polskiej reszta przypada na spółki, m.in. na Bank Pocztowy. Zyski Poczty byłyby wyższe, gdyby nie wydatki na restrukturyzację firmy.
Zarobek za miniony rok jest niższy - podał prezes Poczty Polskiej (PP) Jerzy Jóźwiak, o 60 proc. w stosunku do roku 2012. Bez uwzględnienia kosztów restrukturyzacji tzw.wynik porównywalny, według informacji PP, wynosi 127 mln zł jest wyższy o 15,1 proc. niż w roku 2012. niż rok wcześniej.
PP nadal jest największym pracodawcą w Polsce - zatrudnia ponad 90 tys. osób. Zatrudnienie zmniejsza się. W 2013 r. w ramach programu dobrowolnych odejść z PP pożegnało się 5,4 tys. pracowników, a do końca maja tego roku z programu skorzystało 3,8 tys. zatrudnionych. Program kosztuje. Równie sporo kosztuje modernizacja starych placówek i uruchamianie nowych. W 2012 r. na ten cel PP wydała 250 mln zł.
Przedsiębiorstwo, wobec istniejącej na rynku konkurencji, rozwija także swój wachlarz ofert. Stawia na obsługę sklepów internetowych i przygotowuje nowe, kompleksowe rozwiązanie dla e-commerce.
Skąd ten wybór? Dlatego, że w 2013 r. przesyłki nadawane przez sklepy internetowe odpowiadały prawie za 25 proc. rynku paczkowo-kurierskiego w Polsce, a z tej puli PP obsłużyła ok. 31 proc. przesyłek. Nowością jest połączenie wysyłki z usługami bankowymi, ubezpieczeniowymi i e-usługami.
- Takie połączenie wpisuje się w trend, który już może być obserwowany w Europie, czyli pełną integrację usług dla sektora e-commerce, zamiast tradycyjnego koncentrowania się operatorów pocztowych na transporcie i doręczaniu paczek, co miało miejsce w początkowych fazach rozwoju handlu w internecie - mówi prezes Jerzy Jóźkowiak.
Nowa oferta parasolowa PP zakłada, że klienci e-commerce będą mieli dostęp do całej gamy usług Grupy Poczty Polskiej, a więc do wysyłki paczki (Poczta Polska), konta, kredytu (Bank Pocztowy), polisy (Ubezpieczenia Pocztowe) oraz e-usług (Envelo). Dodatkowo, PP będzie oferować swoim klientom za pomocą specjalnej platformy możliwość łatwego zwrotu towaru zakupionego w internecie. Warto przy okazji zauważyć, że Poczta Polska uruchomiła najnowocześniejszą w Europie platformę cyfrowych usług pocztowych - Envelo (Neokartka, Neofaktura, Neorachunki) - i planuje oferowanie w jej ramach kolejnych produktów.
PP, jeszcze nie dawno monopolista w zakresie usług pocztowych, zachowała, jako jedyny ich dostawca, np. emisji znaczków, kartek pocztowych. Ma także wyłączność świadczenia usług zastrzeżonych. Są to usługi, które dotyczą przyjmowania, przemieszczania i doręczania przesyłek, których waga nie przekracza 50g.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.