Ważny odcinek przebudowywanej ul. Kościuszki w Katowicach zostanie w sobotę zamknięty - do końca lipca. Chodzi o wyprowadzający ruch z centrum fragment od ul. Szeligiewicza do autostrady A4. Utrudnienia były dotąd na innych śródmiejskich częściach tej arterii.
Jak przekazała w piątek (28 kwietnia) Magdalena Nobis z biura prasowego katowickiego magistratu, zamknięcie wiąże się z kolejnym etapem kompleksowej przebudowy ul. Kościuszki. Od kilku miesięcy ruch był ograniczany lub zamykany na krótszych i łatwiejszych do ominięcia fragmentach w ścisłym centrum Katowic.
Już od pewnego czasu odcinek między centrum a południowymi dzielnicami miasta był tymczasowo jednokierunkowy, co powodowało korki na objazdach. Teraz - po całkowitym zamknięciu tej części ul. Kościuszki - cały ruch ma być przeniesiony na znacznie węższe ulice: Szeligiewicza, Wita Stwosza i Ceglaną.
Kompleksowa przebudowa katowickiej ul. Kościuszki - od linii kolejowej do autostrady A4 - to jedno z większych takich przedsięwzięć w regionie. Współpracują przy niej spółka Tramwaje Śląskie, która w ramach unijnego projektu wymienia tam tory tramwajowe, a także miasto Katowice przebudowujące kanalizację wraz z innymi mediami, oraz jezdnię i chodniki. Inwestycja ma zakończyć się do lutego 2015 r.
Ulica Kościuszki to główna arteria prowadząca ze ścisłego centrum Katowic w stronę jego południowych dzielnic. Krótkim jej odcinkiem kursują linie tramwajowe z Rynku do Placu Miarki; całą długością - jadące do pętli w dzielnicy Brynów.
Przed laty przebudowano odcinek wydzielonego torowiska od autostrady A4 prawie do Brynowa. Infrastruktura ul. Kościuszki w centrum, gdzie tory znajdują się na środku jezdni, była jednak nadal zniszczona. Problemem początkowego fragmentu tej ulicy były też często źle zaparkowane samochody, paraliżujące ruch tramwajowy. Przebudowa ma temu zaradzić.
Umowę na przebudowę ul. Kościuszki podpisano w październiku ub. roku. Wykonawcą zostało konsorcjum hiszpańskiej i polskiej jednostki firmy Balzola. Spółka ta - wraz z polską firmą NDI - wygrała już w regionie szereg podobnych przetargów; prowadziła m.in. przebudowę układu torów tramwajowych na katowickim Rynku, nadal przebudowuje tam układ komunikacyjny.
Koszt prac na ul. Kościuszki przekracza 25,3 mln zł netto, z czego ponad 12 mln to wartość zadania tramwajowego. Prace związane z tramwajami obejmują modernizację torowiska wbudowanego w jezdnię ul. Kościuszki od wiaduktu kolejowego w centrum Katowic do autostrady A4 (wraz z przebudową sieci trakcyjne) i modernizację końcowego odcinka linii w Katowicach Brynowie.
Pozostałe roboty dotyczą układu drogowego i infrastruktury technicznej. Wymieniona zostanie nawierzchnia ul. Kościuszki i przebudowane chodniki po obu stronach. Powstać mają też: nowe oświetlenie, zatoki postojowe i nowy system kanalizacji deszczowej.
Część przetargu w gestii Tramwajów Śląskich jest elementem wartego ponad 800 mln zł unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w sześciu miastach regionu (dofinansowanie z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko wynosi ok. 385 mln zł - 59 proc. kosztów). Do końca 2014 r. w aglomeracji m.in. wyremontowanych ma zostać ok. 46 km torów.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.