Logowanie do konta użytkownika
Konto użytkownika
Imię i nazwisko/nick
E-mail
Hasło
Powtórz hasło
Newsletter
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
NAJNOWSZE GALERIE
Pracownicy kopalni Chwałowice zatrzymani
6 lutego 2023
Twardzi górnicy grają w rugby w Hegemonie!
4 lutego 2023
Modlili się za pomyślność górników
2 lutego 2023
Dzielny Elf taty górnika!
30 stycznia 2023
Unia popełnia surowcowe samobójstwo
30 stycznia 2023
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
10 kwietnia 2014 Polska Agencja Prasowa

Debata: wyzwaniem dla polskiej chemii są innowacje

Jednym z wyzwań przemysłu chemicznego są inwestycje w badania i rozwój - mówili w czwartek uczestnicy debaty PAP Biznes "Inwestycje firm chemicznych: potrzeby i możliwości". Firmy chemiczne nie mają problemów z zamknięciem finansowania swoich projektów.

Prezes Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego (PIPC) Tomasz Zieliński poinformował, że w 2012 r. wydatki inwestycyjne w sektor chemiczny wyniosły 6 mld zł. W 2013 r. - jego zdaniem - powinny być na podobnym poziomie. Ocenił, że firmy chemiczne coraz odważniej podejmują wyzwania inwestycyjne. - Widzą potencjał rynkowy, by z niego korzystać. Kreują swój rozwój lokalnie, ale też idą w kierunku ekspansji - podkreślił.

Według prezesa PIPC perspektywy dla rozwoju sektora chemicznego w najbliższych latach są dobre, biorąc pod uwagę zapowiadane plany inwestycyjne spółek.

Zieliński zwrócił uwagę, że produkcja sprzedana polskiej branży chemicznej rośnie z roku na rok. W latach 2008 czy 2009 wynosiła ok. 92 mld zł. W 2012 r. było to już 131 mld zł. - Nasze produkty są coraz lepsze i mają wyższą jakość. Dzięki temu możemy konkurować z innymi produktami koncernów chemicznych w Europie, która jest dla nas głównym rynkiem eksportowym - podkreślił.

- Mówiąc o głównych kierunkach rozwoju biznesu chemicznego w Polsce z jednej strony mamy na myśli Wielką Syntezę Chemiczną i produkcję nawozów, a z drugiej strony przemysł gumowy - powiedział wiceprezes PKO BP Jarosław Myjak.

Mówił, że sektor ten jest ściśle związany z cenami m.in. siarki, fosforytów i soli potasowej, z ich dostępnością i kosztami transportu. - Kluczem jest jednak cena gazu. Z jednej strony możemy mówić o optymistycznych prognozach dla przyszłości gazu łupkowego. Nie powinniśmy jednak abstrahować od dzisiejszej sytuacji, która w związku z dynamiką zdarzeń na Ukrainie i na wschodzie Europy może spowodować ryzyko niekontrolowanych zmian w cenie i podaży gazu ziemnego płynącego z Gazpromu. Jest to dosyć poważny problem - ocenił Myjak.

Wiceprezes PKO BP zauważył, że w polskim przemyśle nawozowym mamy nadwyżkę produkcji nad popytem krajowym. - Musimy się liczyć z tym, że popyt krajowy będzie rósł. Tak samo przemysł gumowy ma przed sobą przyszłość - dodał. Jego zdaniem inwestycje sektora chemicznego pójdą w kierunku m.in. zwiększenia efektywności produkcji, zmniejszenia energochłonności procesów i poziomów zużycia surowców. Ocenił, że branża potrzebuje innowacyjnych nowych produktów, bo w naszym wytwórstwie dominują produkty niskoprzetworzone.

Dodał, że bank bierze pod uwagę udział w projekcie inwestorów branżowych i instytucji rozwojowych, jak Polskie Inwestycje Rozwojowe. - Uważam, że nowe projekty inwestycyjne nie mają problemu z zamknięciem finansowania - powiedział.

Wiceprezes PwC Jacek Socha ocenił, że polski rynek chemiczny jest atrakcyjny. - Jest potencjał do jego rozwoju - podkreślił. Ocenił, że słabością branży jest brak rozbudowanej bazy badawczo-rozwojowej. W Polsce wydatki na innowacje w całym sektorze wynoszą tylko dwukrotnie więcej niż niemieckiego koncernu chemicznego BASF.

Wiceprezes Krajowej Izby Gospodarczej Janusz Wiśniewski przyznał, że zapowiedziane rok temu zwiększenie do 100 mln zł wydatków Grupy Azoty na badania i rozwój spotkało się z brakiem odzewu ze strony instytucji naukowo-badawczych.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Tagi
Więcej z kategorii
Aktualności powiązane
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • ONGZH
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Jest porozumienie. Górnicy dostaną podwyżki przekraczające inflację
3 lutego 2023
38034 odsłon
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]