Połączenie kolejowe z lotniskiem Katowice zostanie zrealizowane z wykorzystaniem istniejących linii kolejowych - poinformował w poniedziałek (31 marca) resort infrastruktury i rozwoju. Wcześniej PKP PLK poinformowały o zerwaniu umowy z projektantem nowej linii do lotniska.
Zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP PLK, od 2009 r. prowadził wart 52 mln zł unijny projekt obejmujący prace przedprojektowe dla kolei z Katowic do Pyrzowic, w pobliżu których mieści się lotnisko. Wstępnie wybrany wariant trasy - z budową nowego odcinka torów z Bytomia przez Piekary Śląskie do Pyrzowic - budził protesty. Prace projektowe z czasem coraz bardziej się opóźniały.
W dyskusji nad przebiegiem połączenia na lotnisko, jako alternatywę dla trasy przez Piekary, wskazywano nieeksploatowaną w większości linię kolejową nr 182. Łączy ona Tarnowskie Góry z Zawierciem, przechodząc przez bezpośrednie okolice portu lotniczego Katowice. Teraz to nią powiedzie połączenie do lotniska.
W poniedziałek rzecznik Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju Piotr Popa przekazał, że zgodnie z zapowiedziami resortu, inwestycja związana z połączeniem kolejowym aglomeracji katowickiej z Pyrzowicami będzie realizowana.
"Wykorzystane będą istniejące linie kolejowe, które zostaną zmodernizowane. Jest to uwzględnienie postulatów mieszkańców i samorządów" - powiedział cytowany w komunikacie MIR wiceminister Adam Zdziebło.
O odstąpieniu PKP PLK od umowy na projektowanie nowej linii do lotniska poinformował w poniedziałek rzecznik spółki Mirosław Siemieniec. Jak wyjaśnił, powodem stało się blisko 2,5-letnie opóźnienie. Prócz zaprojektowania połączenia przez Piekary, konsorcjum z niemiecką spółką P"yry Infra na czele miało pozyskać niezbędne decyzje oraz zgodę na budowę.
Unijny projekt, w ramach którego PKP PLK przygotowywały dokumentację nowego połączenia, powinien być zakończony do końca ub. roku. Tymczasem - jak zaznaczył rzecznik spółki - mimo wezwań, konsorcjum przez 900 dni nie uzupełniło dokumentacji niezbędnej do wydania decyzji środowiskowej.
- Oznacza to, że nowa linia w projektowanym kształcie nie powstanie - podkreślił Siemieniec.
- PLK nie rezygnuje jednak z uruchomienia kolejowego połączenia do lotniska. Plan zakłada wykorzystanie istniejących linii oraz remont i elektryfikację linii nr 182. PLK mają już zagwarantowane finansowanie studium wykonalności, natomiast remont i elektryfikacja mogą zostać wykonane dzięki finansowaniu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego - wyjaśnił przedstawiciel kolejowej spółki.
Chodzi o środki Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 (RPO). We wcześniejszych pracach nad programem zakładano dwa projekty związane z koleją do lotniska: budowę nowego połączenia przez Piekary o szacunkowej wartości 1,182 mld zł, a także rewitalizację i odbudowę linii nr 182 Tarnowskie Góry-Zawiercie, o szacunkowej wartości 331,8 mln zł.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.