Na lotnisku Katowice Airport w Pyrzowicach trwają prace nad instalacją systemu, który umożliwi lądowanie samolotom w bardzo trudnych warunkach atmosferycznych - poinformowało portal górniczy nettg.pl biuro prasowe portu lotniczego.
Konkretnie chodzi o mgły. Od początku roku, z powodu występujących mgieł na innych lotniskach południowej Polski, do Pyrzowic zostało przekierowanych 30 samolotów. Dzięki nowemu systemowi samoloty będą mogły lądować przy jeszcze niższych niż obecnie tzw. minimach operacyjnych.
Aktualnie lądowania w Pyrzowicach przy ograniczonej widzialności wspiera radiowy system nawigacyjny tzw. ILS (Instrument Landing System) kategorii I. Budując nową drogę startową, Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA, firma zarządzająca Portem Lotniczym Katowice wraz z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej wyposaża ją w nowocześniejszy system II kategorii operacyjnej oraz przystosowane do jego wymagań świetlne pomoce nawigacyjne drogi startowej i dróg kołowania.
- Gęste mgły występują w Katowice Airport rzadziej niż w innych portach m.in. ze względu na ukształtowanie terenu. Jest bowiem najwyżej położonym lotniskiem w kraju - 303 m n.p.m., dla porównania port Balice położony jest 241 m n.p.m., a lotnisko Chopina 110 m n.p.m. Prawdopodobnie niewielka liczba dni mglistych w roku była jednym z powodów budowy lotniska akurat w Pyrzowicach. Zdarza się jednak, że i nad naszym portem pułap chmur jest niski. Żeby jeszcze bardziej poprawić możliwości operacyjne w sytuacjach ograniczonej widzialności i niskiej podstawy chmur nowa droga startowa będzie umożliwiała lądowania z wykorzystaniem II kategorii operacji lotniczych, więc będą się mogły one odbywać w dwukrotnie gorszych warunkach atmosferycznych niż obecnie - wyjaśnia Cezary Orzech, rzecznik GTL SA.
Dotychczas zainstalowany w Pyrzowicach system ILS kategorii I umożliwia lądowanie, gdy ogólna widzialność jest nie mniejsza niż 800 m lub widzialność wzdłuż drogi startowej jest nie mniejsza niż 550 m, a wysokość decyzji (moment, w którym piloci mają kontakt wzrokowy z powierzchnią terenu lub świetlnymi pomocami nawigacyjnymi) na poziomie nie mniejszym niż 65 m. System ILS kategorii II, w który zostanie wyposażona nowa droga startowa pozwoli wylądować przy widzialności wzdłuż pasa startowego nie mniejszej niż 300 m i wysokości decyzji nie mniejszej niż 30 m.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.