Ma 55 metrów długości i opiera się na nasypach wysokich na 17 m. Wiadukt poprowadzony nad linią kolejową, należącą do Jastrzębskiej Spółki Kolejowej, połączył dwa odcinki drogi wojewódzkiej nr 933 między Jastrzębiem Zdrojem a Pawłowicami. W piątek (11 października) inwestycja została oddana do eksploatacji. Jej wartość - a całość zadania została sfinansowana przez Jastrzębską Spółkę Węglową - wyniosła ponad 22 mln zł. Prace trwały od kwietnia 2011 r.
Przecinający wstęgę Marian Janecki, prezydent Jastrzębia Zdroju zaznaczył, iż inwestycja w Bziu ma bardzo duże znaczenie dla miasta, ponieważ droga wyprowadza ruch na drogę główną południową.
- Zyskujemy dobry obiekt, który jest dostosowany do obecnych potrzeb miasta. Inwestycja z punktu widzenia nasilenia ruchu drogowego i kolejowego była priorytetem jeśli chodzi o realizację - podkreślił prezydent.
Marian Janecki współpracę pomiędzy miastem, a JSW ocenił jako "merytoryczną i bardzo dobrą". Zaznaczył także, że o trudności realizacji inwestycji stanowił fakt, iż podczas budowy trzeba było zapewnić ciągłą przepustowość linii kolejowej, przy pomocy której wywozi się większość węgla z JSW.
- Tak nas obdarzyła natura, że znajdują się tu ogromne złoża węgla, który jest bogactwem nie tylko dla naszych mieszkańców pracujących w większości w górnictwie, ale też dla całej Polski. Dobrze, że JSW przeznacza duże środki na remonty, bo wiemy, że wydobycie to także szkody górnicze. Od wielu lat współpracujemy ze spółką i tych szkód usuwamy bardzo wiele - podsumował prezydent.
Prace budowlane obejmowały rozbiórkę istniejącego wiaduktu oraz budowę nowego o konstrukcji płytowo-belkowej z dwoma sprzężonymi dźwigarami głównymi opartymi na żelbetowych podporach. Oprócz tego przebudowane zostały drogi najazdowe na długości 1,5 km, sieć energetyczna oraz wykonano system odwadniania terenu, tj. kanalizację, rowy otwarte i przepusty. Wykonawcą zadania była Skanska.
- Dla firmy Skanska było to duże i niezwykle trudne zadanie inwestycyjne, także w kontekście naszych doświadczeń w skali kraju, bo obiekt posadowiony jest na szkodach górniczych - zaznaczył Jarosław Szmitka, senior project manager w Skanska.
- Współpraca z przedstawicielami miasta była bardzo dobra. Dzięki temu mogliśmy tę inwestycję zrealizować bezkonfliktowo. Eksploatacja podziemna powoduje niekorzystne wpływy na powierzchnie i jako przedsiębiorca górniczy jesteśmy zobowiązani je usuwać. Natomiast sposób, czas i jakość tych działań zależy od współpracy z miastem i społeczeństwem - podsumował Czesław Kubaczka, dyrektor kopalni Borynia-Zofiówka-Jastrzębie.
W galerii: Otwarcie mostu na drodze wojewódzkiej 933. Jastrzębie Zdrój, 11 października 2013 r. (zdjęcia: Jarosław Galusek - portal górniczy nettg.pl).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.