REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
21 czerwca 2013 09:48 Portal gospodarka i ludzie autor: BAR 5 tys. odsłon

Problemy polskiego górnictwa

- Gdyby nasz węgiel był tańszy nie byłoby problemu rosnącego importu. Cena jest tym co decyduje o wygranej na rynku - stwierdza prof. Dubiński.
fot: Bartłomiej Szopa/ARC

O najważniejszych problemach i wyzwaniach dla polskiego górnictwa mówił w czwartek, 20 czerwca, prof. Józef Dubiński, naczelny dyrektor Głównego Instytutu Górnictwa, podczas seminarium poświęconemu przyszłości polskiej energetyki, w siedzibie GIG.

Wskazał on 8 głównych spraw, dla których powinno się poszukać rozwiązań.

Jaki pierwsze, prof. Dubiński wymienił sczerpywanie się bazy zasobowej. Zjawisko, które sprawia, że konieczne jest ciągłe działanie na rzecz jej powiększania. - Zasoby są i nie znikną ale potrzeba inwestycji na rozwój bezy zasobowej - stwierdził.

Kolejnym problemem, na który zwrócił uwagę jest bezpieczeństwo pracy i konieczność ciągłego działania na rzecz jego poprawy. Dubiński podkreślił, że eksploatacja górnicza odbywa się na coraz głębszych poziomach, gdzie występują praktycznie wszelkie możliwe zagrożenia naturalne.

Trzecim problemem, który ostatnio wywołuje sporo dyskusji wokół polskiej branży górniczej są rosnące koszty produkcji. Tutaj prof. Dubiński wyraźnie zaznaczył, że niezbędne są działania na rzecz obniżania kosztów i utrzymania konkurencyjności na rynkach wewnętrznym i zewnętrznym. - Gdyby nasz węgiel był tańszy nie byłoby problemu rosnącego importu. Cena jest tym co decyduje o wygranej na rynku. Nasze górnictwo przeszło szereg zmian, ale to ciągle za mało - podkreślił.

W ocenie uczestników seminarium, przy sporych kosztach produkcji polskiego węgla dobrym pomysłem okazać się może jego promocja. - Mamy przecież bardzo dobry jakościowo węgiel - dodał prof. Maciej Kaliski, uczestniczący w spotkaniu. Poinformował on również, że Ministerstwo Gospodarki wspólnie ze spółkami górniczymi przygotowuje program promocji marki "Polski węgiel", który dzięki spełnieniu rygorystycznych norma jakościowych ma mieć szansę na uzyskanie silnej rynkowej pozycji.

Kolejnym problemem, na który zwrócił uwagę w swoim wystąpieniu prof. Dubiński są ograniczenia środowiskowe. - Konieczne są działania na rzecz minimalizacji skutków działalności górniczej na powierzchni - przyznał. Sprawa ta w pewnym sensie wiąże się z kolejnym problemem, na który zwrócił uwagę, czyli społecznej akceptacji dla działalności górniczej. To z kolei w ocenie prof. Dubińskiego wymaga "wielokierunkowych działań na rzecz społeczności lokalnej" takich jak szeroko pojęty CSR, czyli społeczne odpowiedzialność biznesu. Jako przykład na to jak może wyglądać spór na linii górnictwo - społeczność lokalna prof. Dubiński przedstawił sprawę miasta Żory i jego konfliktu z Jastrzębską Spółką Węglową, dotyczącego chęci eksploatacji pod terenami należącymi do Żor.

Wśród problemów omawianych na seminarium, prof. Dubiński wymienił też politykę klimatyczną Unii Europejskiej. - Odpowiedzą na te oderwane od rzeczywistości wymagania muszą być czyste technologie węglowe - przyznał dodając, że "wydaje się że technologia CCS poniesie w Polsce porażkę" bo jest to "nie do utrzymania finansowo jeśli państwo nie chce tych rozwiązań współfinansować".

Na koniec wystąpienia prof. Dubiński przedstawił jeszcze dwa problemy: ograniczone środki inwestycyjne oraz konieczność ciągłego zwiększania innowacyjności w działalności górniczej. - Tutaj potrzebne jest wykorzystywanie środków z różnych źródeł na innowacyjny rozwój - dodał podsumowując stwierdzeniem, że "poleca górnictwu współpracę z zapleczem naukowo-badawczym".

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
Aktualności powiązane
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (1) pokaż wszystkie
  • emil 21 czerwca 2013 10:16:26
    Profile Avatar

    brawooo!

  • XGZKK
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Ruszyły poważne zmiany kadrowe w oddziałach PGG
31 grudnia 2024
26.6 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]