Zrobotyzowana ciężarówka Biełaz, zaprojektowana do przewozu węgla i rudy, przeszła pomyślnie techniczne katusze na poligonie pod Mińskiem. Wywrotka-robot potrafi samodzielnie wspinać się po zadanej trasie, automatycznie objeżdża przeszkody, przepuszcza przodem inne maszyny i w wyznaczonym punkcie wysypuje 130-tonowy ładunek z kipra.
Wiele lat zajęło fachowcom z Rosji opracowanie systemu obsługi robota-giganta na zamówienie białoruskiego Biełaza. Na pulpicie sterowniczym maszyny wprowadza się dane o trasie, jaką ma przebyć, zaznacza postoje, prędkości, czas załadunku węgla lub rudy. Robot samoczynnie wykonuje zadania, analizując obrazy z wielu zamontowanych na nim kamer. W razie potrzeby komendy można zmieniać kanałem radiowym, przy użyciu najzwyklejszego laptopa. W ostateczności człowiek może przejąć całkowitą kontrolę nad wywrotką, wchodząc do specjalnej zdalnej kabiny kierowcy, którą zamontowano w biurach kopalni.
Roboty - w zamyśle projektantów - mają z czasem zastąpić kierowców gigantycznych wywrotek przemysłowych.
W fabryce Biełazu poinformowano, że wdrożenie masowej produkcji ciężarówek-robotów możliwe będzie dopiero za kilka lat. Obecnie pracuje się również nad zrobotyzowanymi koparkami. System o nazwie "inteligenty kamieniołom" ma w przyszłości całkowicie obywać się bez kierowców i operatorów na miejscu załadunku, przewozu i wyładunku surowca w kopalniach rud i odkrywkach, gdzie do transportu używa się samochodów i koparko-ładowarek.
Rosyjski portal gornoe-delo.ru zauważa, że nad podobnymi systemami robotów pracuje także zagraniczna konkurencja. W Australii w odkrywkach węgla kilka miesięcy temu dopuszczono do użytku pierwszych 15 robotów-wywrotek.
Iwan Strogij, główny technolog ds. wydobycia węgla energetycznego syberyjskiej kompanii OJSC, mówi, że dzisiaj poważnym kłopotem jest dla jego firmy niedobór wykwalifikowanych kierowców. - Mieszkańcy we wszystkich wioskach sąsiadujących z zakładem górniczym mają już pracę u nas i po prostu nie starcza ludzi. To jedna z najważniejszych przesłanek, by rozwijać zrobotyzowane systemy kopalń - ocenia Strogij.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Bardzo przydatne opis: trudno bylo znalezc taki artykul. Autorzy zwykle ograniczone do tych, ktore mozna znalezc w Internecie, i sa bardzo dobrze probowal. Dziekujemy.
The Trailside Museum and zoo occupies the original Fort Clinton site on the park entrance. Fort Clinton was demolished during construction sufferers route 9W and the Bear Mountain Bridge. The bridge was opened in 1924 considering that longest suspension bridge at the time. At first in 1926 the zoo was a bear family den. It now may serve as a sanctuary for injured local or rehabilitating animals, bald eagles, bears, deer, otters, and owls. Zoo hours are 10:00 AM to 4:30 PM with free classes.