Rozwija się program Gazela, którego celem jest rozwój niskoemisyjnego transportu miejskiego poprzez dotowanie zakupu autobusów hybrydowych. W wiosennym naborze zgłoszono 32 wnioski o dofinansowanie (łącznie: 643 mln zł na 362 autobusy). W Gazeli na ten cel teraz przeznaczono 80 mln zł.
Ministerstwo Środowiska komunikuje, że owe 80 mlz zł "zostanie przeznaczone na rozwój niskoemisyjnego transportu miejskiego-inwestycje w zakup i modernizację taboru transportowego, a także infrastrukturę, szkolenia oraz systemy zarządzania transportem miejskim".
Teraz wnioskodawcy, których wnioski wstępne zostaną ocenione pozytywnie, będą "zobowiązani do złożenia pełnego wniosku o dofinansowanie wraz z załącznikami w terminie 120 dni kalendarzowych (termin liczony od dnia otrzymania informacji o wyniku oceny wniosku wstępnego). Wydatkowanie środków zostanie zakończone do końca 2015 r.".
Zdecydowana większość naszych autobusów miejskich jeździ na oleju napędowym. W użytkowaniu są stosunkowo tanie, ale mają tę wadę, że emitują sporo szkodliwych związków powstających podczas spalania w komorach silników o dużym stopniu sprężenia, przede wszystkim tlenku węgla, tlenków azotu, sadzy i rakotwórczych związki organicznych.
Tymczasem w transporcie publicznym w świecie odchodzi się od tego rodzaju pojazdów zastępując je autobusami napędzanymi gazem: LPG (propan-butan), lub gazem ziemnym (LNG, CNG, HCNG), albo też biogazem. Są również na rynku autobusy hybrydowe, których napęd spalinowy uzupełniony jest napędem elektrycznym, zdolnym m.in. odzyskiwać energię, najczęściej bezpowrotnie traconą podczas hamowania pojazdu.
Jako, że w Polsce jest niewiele stacji tankowania CNG, to w programie Gazela wprowadzono możliwość m.in. rozbudowy infrastruktury niezbędnej do obsługi takiego taboru.
Cały ten program finansowany jest na podstawie umowy między Polską a Hiszpanią, której to sprzedaliśmy prawa do emisji CO2. Umowę podpisano 4 października 2012 r. i dostaliśmy 160 mln zł na inwestycje w ekologiczny transport i oświetlenie ulic. Hiszpanie wskazali na kupno jakich autobusów mają być przeznaczone owe pieniądze: gazowe hybrydy. W Polsce takie autobusy nie są produkowany, a w Europie ich jedynym producentem jest.. indyjska spółka, która ma fabrykę takich pojazdów, oczywiście, w Hiszpanii.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.