REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
3 kwietnia 2013 18:00 Polska Agencja Prasowa 1,349 odsłon

Inwestycje: samorząd Śląskiego nie kupi nowych pociągów

Po grudniowym chaosie na torach regionu spowodowanym złym przygotowaniem tej operacji w Kolejach Śląskich wdrażany jest plan naprawczy, którego jednym z elementów jest optymalizacja polityki taborowej
fot: Andrzej Bęben/ARC

Samorząd woj. śląskiego nie kupi sześciu nowych elektrycznych pociągów dla obsługi połączenia Tychy - Katowice - Zawiercie. Warty 155 mln zł projekt wypadł już z najnowszej listy przedsięwzięć unijnych. Powodem jest brak środków na wkład własny.

Zakup sześciu nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych - przy współfinansowaniu środkami unijnymi w ramach programu "Infrastruktura i Środowisko" - przewidywała do niedawna Wieloletnia Prognoza Finansowa Woj. Śląskiego na lata 2013-2020.

Zgodnie z zapisami unijnego programu oszacowany na 154,9 mln zł projekt miał być realizowany w latach 2013-2015. W prognozie finansowej woj. śląskiego w tym roku przewidziano na ten cel 51,7 mln zł, a w przyszłym - 103,3 mln zł. Ponieważ unijne wsparcie projektu miało wynieść 74,3 mln zł, samorząd musiałby zapewnić w ciągu dwóch lat ponad 80 mln zł na wkład własny.

- Zarząd woj. śląskiego zdecydował o odstąpieniu od zakupu. Woj. śląskiego nie stać, by przystąpić do tego projektu - ppoinformowała rzeczniczka Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego Aleksandra Marzyńska.

Jak przypomniała, unijny projekt zakładał zakup pociągów "do wykonywania pasażerskich przewozów regionalnych w katowickim obszarze metropolitalnym" - nowe składy miały jeździć między Tychami a Zawierciem. Zakup pociągów w ramach tak przygotowanego projektu uniemożliwiłby ich elastyczne wykorzystanie na innych trasach w regionie - byłyby przypisane tylko do tego połączenia.

Gdy przygotowywano unijny projekt, trasę z Tychów - podobnie jak większość połączeń w woj. śląskim - obsługiwały Przewozy Regionalne. W połowie ub. roku poprzedni zarząd województwa zdecydował jednak o przejęciu wszystkich przewozów przez samorządowe Koleje Śląskie.

Po grudniowym chaosie na torach regionu spowodowanym złym przygotowaniem tej operacji w Kolejach Śląskich wdrażany jest plan naprawczy, którego jednym z elementów jest optymalizacja polityki taborowej. Choć spółka sygnalizuje, że jej obecne zasoby - 77 jednostek - są wystarczające dla realizacji rozkładu jazdy, znaczna część tego taboru jest dzierżawiona i wynajmowana na podstawie krótkoterminowych umów.

W Kolejach Śląskich jeździ obecnie m.in. 15 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) typu Elf produkcji Pesy - sześć w ramach trzyletniej dzierżawy (z wykupem na koniec) i dziewięć należących do samorządu woj. śląskiego. Przewoźnik wykorzystuje też cztery podobne pociągi Flirt szwajcarskiego Stadlera i jeden sześcioczłonowy Impuls z Newagu (wszystkie należą do samorządu).

Pozostałe, starsze EZT-y to osiem składów EN-57 (dostarczonych przez spółkę Sigma Tabor), kolejnych 10 egzemplarzy różnych zmodernizowanych maszyn tego typu (siedem leasingowanych w różnych źródłach i trzy należące do samorządu), a także dwa pociągi 14WE (dzierżawione od SKM Warszawa).

Oprócz pociągów elektrycznych Koleje Śląskie dysponują 12 pojazdami spalinowymi - przewoźnik jest właścicielem jednego nowego SA138 z Newagu, a także leasinguje osiem jedno- i dwuczłonowych pojazdów DH1 i DH2 od firmy Sigma Tabor. Dwa pozostałe to zmodernizowane dwuczłonowe SA109 z Kolzamu należące do samorządu woj. śląskiego.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • HSKNX
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Górnicy z dodatkową nagrodą
20 czerwca 2024
21,718 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]