W 2012 r. Europejski Bank Inwestycyjny podpisał w Polsce umowy na 4, 44 mld euro, mimo, że to mniej niż w 2011 r., nasz kraj jest czwartym największym beneficjentem kredytów EBI w UE. W 2013 r. finansowanie EBI ma znacznie wzrosnąć; w Polsce - o ok. 1 mld euro.
- W ciągu ostatnich lat Polska nie tylko odnosi sukcesy, jeśli chodzi o rozwój gospodarczy, ale również jest zdumiewająco skuteczna, jeśli chodzi o dostarczanie nam pracy. Projekty w Polsce są realizowane naprawdę bardzo dobrze - mówił w czwartek w Brukseli na dorocznej konferencji prasowej EBI jego szef Werner Hoyer.
W 2012 r. wysokość wsparcia finansowego udzielonego Polsce przez EBI wyniosła 4,44 mld euro. Nasz kraj jest największym beneficjentem kredytów EBI wśród państw członkowskich, które przystąpiły do UE w 2004 r. i 2007 r. Jesteśmy na czwartym miejscu w całej UE, za znajdującą się w kryzysie Hiszpanią, Włochami, i największą unijną gospodarką Niemcami.
- Polska ma dużo większy udział w naszych inwestycjach, niż wynosi jej udział w kapitale EBI. To bardzo dobry wskaźnik, który pokazuje, że tam (w Polsce - PAP) są pomysły na dobre projekty - podkreślał Hoyer.
Prawie połowa środków (46 proc.) z kredytów EBI poszła w 2012 r. w Polsce na drogi, głównie projekty transeuropejskiej sieci transportowej. Na kolej i komunikację miejską przeznaczone zostało 15 proc., na małe i średnie przedsiębiorstwa 15 proc., na energetykę 13 proc. i 11 proc. na infrastrukturę miejską (usługi, ochrona zdrowia, szkolnictwo, wodociągi, kanalizacja).
W 2012 r. EBI podpisał umowę kredytową o wartości 900 mln euro na budowę czterech odcinków drogi ekspresowej S8 między Wrocławiem i Łodzią i między Piotrkowem Trybunalskim, a Warszawą, a także na budowę trzech odcinków S7. Bank udzielił też 300 mln euro kredytu na sfinansowanie budowy obwodnicy Warszawy. Podobną sumą wsparta została też modernizacja linii kolejowej między Katowicami a Rzeszowem.
W zeszłym roku EBI przeznaczył też ok. 505 mln euro na rozwój i modernizację infrastruktury miejskiej, zwłaszcza w Szczecinie, Białymstoku, Toruniu, Gliwicach, Poznaniu i Krakowie. Udzielił też kredytu w wysokości 135 mln euro na zakup energooszczędnego taboru dla nowej linii warszawskiego metra.
Zważywszy na fakt, że EBI chce się mocniej koncentrować na projektach innowacyjnych - dość niskie było finansowanie związane ze wspieraniem prac badawczo-rozwojowych i rozpowszechnianiem innowacyjnych badań w Polsce. Dwa kredyty na budowę Białostockiego Parku Naukowo-Technologicznego i realizację w woj. świętokrzyskim internetowej sieci szerokopasmowej to w sumie 40 mln euro.
W 2011 r. EBI podpisał w Polsce umowy na 5,28 mld euro, czyli o 0,84 mld euro więcej niż w 2012 r. Obecny rok ma być jednak lepszy. W 2012 r. państwa członkowskie UE zwiększyły bowiem kapitał EBI o 10 mld euro, by mógł on dofinansować niemrawą gospodarkę UE. Dzięki temu do Polski może w 2013 r. trafić o ok. 1 mld euro więcej, niż w poprzednim roku.
W ciągu ostatnich pięciu lat, od 2008 r. Europejski Bank Inwestycyjny na wykonanie projektów realizujących cele UE w Polsce przyznał środki o łącznej wartości 22,8 mld euro.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.