Prawie piętnaście lat trwało drążenie najdłuższego na świecie tunelu. Ma 57 km długości i jest dłuższy od poprzedniego rekordzisty - japońskiego podmorskiego Seikanu o 3,2 km (łączy wyspy Honsiu i Hokkaido).
Gotthard Base Tunel , bo tak się nazwa aktualny lider (w 2010 r. zakończono jego drążenie) biegnie pod szwajcarskimi Alpami. Wybudowano go po to, by odciążyć dwa inne tunele: drogowy Świętego Gotarda (17 km długości) i kolejowy (15-kilometrowy).
Tunel ma dwie nitki. Każdym z korytarzy będą jeździć pociągi przewożące tiry oraz szybkobieżne pasażerskie (250 km/h). Planuje się, że rekordowej długości Gotthard Base Tunel zostanie oddany do użytku w 2017 r. Budowa tunelu będzie kosztowała ok. 10 mld dolarów.
Dla porównania: wkrótce budowany będzie tunel o długości 1378 m. Będzie pierwszym drogowym tunelem wykonanym metodą TBM, czyli z pomocą gigantycznej maszyny drążącej. Tunel będzie wiercony w Gdańsku, pod Martwą Wisłą i ma być przekopany do końca 2014 r. Koszt budowy wyniesie ok. 885 mln zł.
Na razie najdłuższym w Polsce tunelem jest kolejowy pod Małym Wołowcem na linii Wałbrzych Główny - Kłodzko. Wydrążono go w latach 1909-1912. Ma 1601 m długości.
Słynny tunel (a raczej dwa równoległe) w nieistniejącej już miejscowości Tunel (przed Sędziszowem) w województwie małopolskim ma 768 m długości.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.