Polsko-hiszpańskie konsorcjum firm kierowane przez spółkę NDI przebuduje układ drogowy i przestrzenie publiczne w rejonie katowickiego Rynku. Zwycięzcy tego przetargu przebudowują już tamtejszą infrastrukturę tramwajową.
Jak poinformowała w piątkowym (18 stycznia) komunikacie spółka NDI SA, miasto w ostatnich dniach wybrało jej ofertę - złożoną w konsorcjum ze spółkami NDI Sp. z o.o. oraz Construcciones y Promociones Balzola Sociedad Anonima. Konsorcjanci zaproponowali cenę 85,7 mln zł.
Kolejne oferty złożyły Budimex (blisko 96 mln zł), polsko-hiszpańskie konsorcjum IDS-BUD, Ploder Uicesa i Qumak-Sekom (115,9 mln zł), a także meksykańska firma Construcciones Aldesem (147,5 mln). Ostatecznie w przetargu, w którym jedynym kryterium była cena, rozpatrywano tylko dwie pierwsze.
Wszystkie oferty były znacząco niższe od tzw. wyceny inwestorskiej, która sięgnęła 176,3 mln zł. Katowicki magistrat prócz tej kwoty zarezerwował kilkadziesiąt milionów na tzw. roboty dodatkowe i uzupełniające. Najprawdopodobniej będą one związane z nowym zagospodarowaniem przestrzeni publicznych Rynku - między domem handlowym Zenit i dawnym budynkiem Domu Prasy oraz między Teatrem im. Stanisława Wyspiańskiego i biurowcem Banku Śląskiego.
Rozstrzygnięty przetarg obejmuje m.in. przebudowę alei Korfantego i ulicy Moniuszki, budowę nowej ulicy Śródmiejskiej, gruntowną przebudowę infrastruktury podziemnej całej strefy Rondo-Rynek oraz rewitalizację koryta rzeki Rawy w rejonie Rynku. Termin prac określono na 18 miesięcy od podpisania umowy. Założono, że prace budowlane ruszą na wiosnę 2013 r.
W tym czasie planowane jest zakończenie trwającego pierwszego etapu przebudowy, obejmującego torowiska tramwajowe w rejonie Rynku i Alei Korfantego. Konsorcjum NDI - Balzola wygrało to zamówienie - oferując cenę ok. 28 mln zł. Choć prace jeszcze trwają, tramwaje na Rynku kursują już po nowych torach.
Wykonawcę przebudowy układu drogowego i przestrzeni publicznych Rynku już wyłoniono, tymczasem samorząd nie dysponuje jeszcze projektem docelowego wyglądu tego punktu miasta. Podstawą tego projektu ma być koncepcja architektoniczna przygotowana przez krakowskie biuro GPP Grupa Projektowa. Praca ta została uznana za najlepszą w przeprowadzonym przez miasto międzynarodowym konkursie. Zdobyła w nim drugie miejsce - pierwszego nie przyznano. Z tego powodu samorząd nie mógł podpisać umowy z biurem z wolnej ręki, ale - zgodnie z prawem zamówień publicznych - musiał ogłosić kolejny przetarg.
Pod koniec grudnia miasto w przetargu wyłoniło wykonawcę projektu - konsorcjum kierowane przez GPP Grupę Projektową. Projekt, według pierwotnych założeń, miał być gotowy do połowy 2013 r. Po odwołaniu odrzuconego uczestnika przetargu, konsorcjum z gliwickim biurem Venit na czele, Krajowa Izba Odwoławcza nakazała jednak w czwartek jeszcze raz rozpatrzyć tę ofertę, natomiast wobec braków formalnych - odrzucić wybraną przez miasto ofertę GPP.
W tej sytuacji miasto zapowiedziało w czwartek możliwie szybkie zwołanie komisji przetargowej, która będzie musiała przyjrzeć się całemu postępowaniu, biorąc pod uwagę orzeczenie KIO. Przedstawiciele katowickiego samorządu ocenili już, że orzeczenie KIO przesunie w czasie realizację inwestycji.
Przebudowa katowickiego Rynku i jego okolic przygotowywana jest od lat. Dotychczas m.in. wyremontowano kanalizację. Inne prace objęto dwoma dużymi przetargami. Oba - dotyczący przebudowy infrastruktury tramwajowej oraz obejmujący przebudowę układu drogowego i przestrzeni publicznej, wygrało konsorcjum NDI - Balzola.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.