Na tegoroczną zabawę sylwestrową Polacy przeznaczą 9,2 mld zł, czyli o 16,3 proc. więcej niż przed rokiem - wynika z wyliczeń firmy doradczej KPMG. Łącznie na Boże Narodzenie i Sylwestra wydamy w tym roku 23,7 mld zł.
Jak wynika z najnowszego raportu KPMG "Wydatki bożonarodzeniowe i sylwestrowe Polaków 2012", przeciętne gospodarstwo domowe przeznaczy na Sylwestra 634 zł.
- To relatywnie dużo, szczególnie w porównaniu z wydatkami świątecznymi - stwierdził cytowany w raporcie partner w dziale Doradztwa Podatkowego KPMG i szef zespołu doradztwa dla rynków konsumpcyjnych Andrzej Bernatek.
Najważniejszą pozycją w sylwestrowym budżecie - jak deklarują respondenci - będzie żywność oraz napoje bezalkoholowe, na które konsumenci przeznaczą 3,9 mld zł.
- Oznacza to, że łącznie z Bożym Narodzeniem wydatki Polaków na żywność i napoje bezalkoholowe sięgną 9,1 mld zł - wskazano w raporcie.
Dodatkowo w Sylwestra Polacy wydadzą 900 mln zł na alkohol. Z kolei ubrania, obuwie, biżuteria i dodatki związane z zabawą sylwestrową będą ich kosztować 950 mln zł.
Z raportu wynika też, że dorośli Polacy najczęściej spędzą Sylwestra w domu, w gronie najbliższych - zadeklarowało tak 63 proc. respondentów. W zeszłym roku takie plany miało nieco mniej, bo 59 proc. osób. Na prywatną imprezę wybiera się 12 proc. respondentów. Z kolei bal lub imprezę zorganizowaną wybierze 6 proc. osób, tj. nieco mniej niż rok temu (9 proc.). Natomiast 9 proc. Polaków decyzję o sposobie obchodzenia Sylwestra podejmie w ostatniej chwili.
Autorzy badania podkreślili, że im bogatsze gospodarstwo domowe, tym rzadziej jego członkowie spędzają Sylwestra w domu, częściej biorąc udział w imprezach. "Także osoby lepiej wykształcone częściej od innych wezmą udział w prywatnej imprezie z przyjaciółmi lub rodziną czy też pójdą na bal" - napisano w raporcie.
Badanie KPMG przeprowadzono w dniach 7-10 grudnia br. metodą wywiadu telefonicznego na reprezentatywnej próbie 1000 dorosłych Polaków.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.