REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
5 grudnia 2012 11:14 Portal gospodarka i ludzie : : autor: Adam Maksymowicz 4.3 tys. odsłon

Bajki o trzęsieniu i ociepleniu

Jak nie wiadomo o co chodzi, to wiadomo, że chodzi o pieniądze...
fot: ARC

Czego to ludzie nie wymyślą, aby tylko innym przeszkodzić w ich drodze do dobrobytu? Kiedyś najprostszą formą byłą wojna. Była to brutalna, ale jasna i czytelna forma przywoływania do porządku tych, którzy usiłowali wydostać się z narzuconej im dominacji...

Burzono, podpalano, rzucano bomby, nakładano kontrybucje i było po sprawie. Teraz w Europie jest pokój. Wojna jednak nie została odrzucona do lamusa. Trwa nadal.

Są tylko inne środki do osiągania tego samego celu, co dawniej. Obecnie nie są potrzebne już naloty i bombardowania na kraj, który trzeba sobie podporządkować. Nie wysyła się już armii, czołgów i innych sił militarnych. Modna jest nauka. Ponieważ mało kto w szczegółach ją rozumie, wystarczy się na nią powołać, aby osiągnąć to, do czego dawniej potrzebne były armaty. Dzieje się tak pod warunkiem, że dany pogląd zostanie poparty przez jakąkolwiek grupę naukowców i odpowiednio nagłośniony i rozpowszechniony. Od tego momentu nauka idzie w przysłowiowy kąt, a zaczyna decydować demokracja. Większość tak uważa i tak ma być!

Bajki o ceo dwa
Mechanizm ten na skalę globalną zastosowano najpierw dla uzasadnienia teorii ocieplenia klimatu. Wykorzystano do tego fakt, że klimat generalnie ociepla się w sposób naturalny na skutek wielu procesów kosmicznych i kształtujących skorupę ziemską w sposób niezależny od roli człowieka. Fakt ten w Europie wykorzystały najwyżej rozwinięte państwa. Zlikwidowały one swoje górnictwo węgla kamiennego, mając do dyspozycji dużo tańsze zasoby gazu ziemnego i energii jądrowej.

Ponieważ państwa takie jak Polska oparły swoją energetykę na węglu kamiennym i brunatnym trzeba było coś wymyślić, aby ich konkurencję utrącić ponosząc przy tym minimalne koszta. Najlepszym okazał się pomysł na to, ze ocieplenie klimatu wywołuje dwutlenek węgla wydzielany podczas spalania stałych paliw kopalnych.

Silne państwa wydały na to wystarczająco dużą ilość pieniędzy, by miliony ludzi na całym świecie przekonać do tego, że jest to główną przyczyną ocieplenia klimatu. Ocieplenie wywołuje topnienie podbiegunowych lądolodów i powoduje podniesienie się poziomów mórz i oceanów. Zagrożone zostały wyspy w nadbrzeżne miasta i porty. To wszystko spowodowało, że temat "ocieplenie klimatu" stał się popularny i popierany przez ludzi, którzy z naukami o ziemi zetknęli się dopiero przy tej okazji.

Ponieważ takich ludzi na świecie jest zdecydowana większość, temat ten został łatwo wprowadzony pod obrady rządów, parlamentów, a nawet gremiów międzynarodowych. Nakładają one restrykcje na spalanie węgla, absolutnie nie licząc się z tym, czy rzeczywiście dwutlenek węgla ma jakikolwiek wpływ na ten proces. Sprawę wzięli w swoje ręce politycy, którzy posługując się procedurami demokratycznymi zastosowali je skutecznie do spraw będących w gestii nauki, która akurat z demokracja nie ma nic wspólnego.

W ten sposób oszustwo "ocieplenia klimatu" rozpowszechniane jest przez będące pod wpływem polityków media, podporządkowanych im naukowców, którzy z pieniądze gotowi są uzasadnić każdą teorię i każdy pomysł. Sprawy tej nie warto dalej rozwijać, bo prawda o "ociepleniu klimatu" byłą już dziesiątki razy ukazywana również przez naukowców polskich, odważnych redaktorów, publicystów, a ostatnio nawet przez związkowców.

Problem filozoficzny
Napływają coraz liczniejsze informacje o tym, że metoda hydraulicznego szczelinowania ma wpływ na powstawanie trzęsień ziemi. Ostatni komunikat PAP donosi o tym, że Kanadyjczycy bardzo poważnie przejęli się możliwością takich skutków eksploatacji gazu łupkowego. "Kanadyjskie firmy wydobywające gaz łupkowy przyznają, że stosowane metody wydobycia mogą powodować trzęsienia ziemi. W związku z ryzykiem wstrząsów, producenci gazu przygotowali specjalne samoregulacje w tej kwestii."

Oczywiście Kanadyjczycy mają rację! Ponieważ powody powstawania trzęsień ziemi do dziś nie zostały jednoznacznie wyjaśnione, każde przypuszczenie może być trafne. Na tym tle równie trafne są przypuszczenia związane a apokaliptycznymi wydarzeniami związanymi z końcem kalendarza Majów, co ma nastąpić 21 grudnia 2012 r.

Globalne wydarzenia przyrodnicze i kosmiczne nie są do końca oznaczone i zawsze istnieje ryzyko katastrofy. Co najciekawsze w tych katastroficznych prognozach jest to, że nikt nie mówi o skali prawdopodobieństwa. Jest ono nieskończenie małe w okresie naszego życia. Zatem wiedząc, że coś takiego zawsze może nastąpić możemy spać spokojnie, będąc pewnym, że za naszego życia się to nie wydarzy. Użycie zwrotu, że wydarzenia takie "mogą" się wydarzyć powinno być rozpatrywane w kategoriach filozoficznych, a nie technicznych. Jeżeli jednak Kanadyjczycy filozofię mylą z działalnością techniczną niech to będzie ich problem, a nie nasz.

Bajki o trzęsieniach ziemi
W elektronicznych mediach roi się od informacji o trzęsieniach ziemi wywołanych metodą hydraulicznego szczelinowania stosowanego przy eksploatacji gazu łupkowego. Czy można im zaprzeczyć?

Można, a nawet trzeba, bo to nie są trzęsienia ziemi. A co to jest? Są to wstrząsy lokalne wywołane zapewne stosowaniem tej metody. Co to za różnica?

Ano zasadnicza. Już z klasycznej definicji trzęsienia ziemi widać, że nie pasuje ona do tego rodzaju wydarzeń.

"Trzęsienie ziemi - to naturalny, krótkotrwały wstrząs ośrodka skalnego pochodzący z głębi Ziemi i rozchodzący się w postaci fal sejsmicznych po jej powierzchni i we wnętrzu".*

Można oczywiście zacytować inne definicje bardziej przystające do hydraulicznego szczelinowania. Ta jednak definicja w pełni oddaje przyrodniczy, regionalny i naturalny charakter tego zjawiska. Po pierwsze wstrząsy wywołane hydraulicznym szczelinowaniem nie są naturalne. Jaka to różnica, czy naturalne, czy nie, kiedy skutek jest ten sam? Otóż to! Skutek tylko z nazwy jest ten sam.

Dlatego aby zastraszyć niezorientowanych ludzi w problemie dla wstrząsów używa się terminu "trzęsienia ziemi". Wszak każdy wie jak straszne są skutki trzęsień ziemi. Począwszy od katastrofalnej fali tsunami na morzach i oceanach, a skończywszy na całych powalonych miastach i wioskach wraz z ich infrastrukturą.

Tymczasem dużo się pisze o "trzęsieniach ziemi" wywołanych eksploatacją gazu łupkowego, a jakoś nigdzie nie podaje się siły i skali tych pseudo "trzęsień ziemi". Nie tylko to, ale nie podaje się też ich skutków materialnych. Tu pękła na metr ziemia, tam zawalił się dom, gdzie indziej zginęli ludzie. Takie parametry prawdziwego trzęsienia ziemi podaje każdy komunikat stacji sejsmologicznej. A tu nic z tych rzeczy. Trwa tylko ogólna kampania na rzecz występowania "trzęsień ziemi" na skutek eksploatacji gazu łupkowego. Enigmatycznie mówi się, że są to zjawiska wielokrotne, częste i niebezpieczne. Siły i skali tych zjawisk związanych z gazem łupkowym nie podaje się do publicznej wiadomości, bo są one tak małe i zwykle rejestrowane tylko przez najczulsze urządzenia. Przez człowieka w ogóle nieodczuwalne...

Takie to są "trzęsienia ziemi" wywołane eksploatacją gazu łupkowego, których celem jest zakaz wzbogacania się krajów, które surowiec ten posiadają i mogłyby się na nim wzbogacić.

ZG Rudna zabił węża
Gdyby wszystkie tego rodzaju wstrząsy zakwalifikować, jako "trzęsienia ziemi", to całe polskie podziemne górnictwo węgla kamiennego i rud miedzi należałoby zgodnie z tą logiką zlikwidować. Wszak zarówno w jednym, jak i drugim górnictwie mimo stosowania wyrafinowanej profilaktyki zapobiegającej podobnym wydarzeniom zachodzą one jednak nieustannie. Nikt ich jednak nie nazywa "trzęsieniami ziemi".

Na przykład: dla wieżowców w Polkowicach, obok ZG Rudna w skutkach miałoby to nawet swoje uzasadnienie. Podczas najsilniejszych wstrząsów w tej kopalni wieżowce się chwieją. Na górnych piętrach przesuwają się meble. Odszkodowania sięgają setek i milionów złotych. Wieżowce spięto pasami stalowymi, wzmocniono i jakoś dają sobie radę. Podczas jednego z tych wstrząsów doszło do tragedii, kiedy w mieszkaniu na najwyższym piętrze na szafie spał tropikalny wąż. Szafa w czasie wstrząsu się odsunęła, wąż spadł między nią a ścianę. Powracając do swojego pierwotnego położenia szafa przydusiła węża, który zginą na miejscu. To skutki wstrząsów na powierzchni. Należą one dotąd do najsilniejszych jakie wystąpiły w Polsce.

Nie kupujmy takich bajek
Od czasów PRL w Polsce istnieje kult tzw. Zachodu. Tam wszystko ma być prawdziwe, sprawiedliwe i najlepsze. Nie zaprzeczając istniejącym tam cnotom trzeba zauważyć, że wiele pochodzących stamtąd wiadomości, koncepcji i poglądów skierowanych jest przeciwko naszym interesom. Do tej kategorii zaliczyć trzeba zarówno teorię o "ociepleniu klimatu", jak i "trzęsień ziemi" związanych z eksploatacją gazu łupkowego. Tych bajek nie możemy bezkrytycznie powielać, upowszechniać i kupować, bo sami sobie zaszkodzimy.

* Marek Graniczny i Włodzimierz Mizerski - Katastrofy przyrodnicze. Wydawnictwa Naukowe PWN. Warszawa 2009.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
Aktualności powiązane
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (6) pokaż wszystkie
  • Adam M. 5 grudnia 2012 21:51:32
    Profile Avatar

    Nie wiem dlaczego moich kolejnych komentarzy internetowy automat nie chce rejestrować.Mimo to pisze po raz drugi to samo. Ok. Zgadzam się. Dwutlenek węgla zwiększa temperaturę na Ziemi. Jednak jego skala w porównaniu do innych czynników naturalnych jest nie tylko, że minimalna ale praktycznie nie mierzalna w skali globu. Jest to kwestia tego rodzaju, że każdy nowo narodzony człowiek zwiększa temperaturę na Ziemi. Są to kwestie raczej filozoficzne i od tej strony zgadzam się z tym poglądem. Jednak w porównaniu do rzeczywistych czynników nie ma to żadnego praktycznego znaczenia. Czy jest dodatkowe grzanie w głębi Ziemi? Trudno powiedzieć, gdyż reakcje jądrowe jakie zachodzą w jej jądrze są poza naszą kontrolą Wykluczyć tego nie można. Jest ważniejszy czynnik, którym jest ruch kontynentów i niekontrolowane upłynnianie się skorupy ziemskiej w wyniku tych właśnie procesów. Spektakularnym ich efektem jest wulkanizm, który od czasu do czasu staje się bardziej aktywny. Drugim efektem są silne trzęsienia ziemi związane z powstawaniem naprężeń powstałych w wyniku rozsadzania wierzchniej zastygłej skorupy. Oczywiście, to co pisze to daleko idące uproszczenia mające na celu wyjaśnienie skąd bierze się ciepło na ziemi. Proszę zauważyć, ze w kopalniach KGHM na głębokości 1200 m temperatura skał osiąga 40 stopni Celzjusza, również w studniach kopanych w Polsce w najcięższe mrozy woda nie zamarza! Gigantyczny atomowy reaktor jądra ziemi dostarcza tego ciepła miliony razy więcej niż ten mityczny dwutlenek węgla. O tym się jednak nie mówi i nie pisze, bo nikt tego dokładnie nie chce badać, a z drugiej strony nie ma nawet po co to robić. Jest, jak jest i jest dobrze. Gorące gejzery np. Islandii są tego kolejnym dowodem. Z rachunków wynika , że wulkany nawet w średnim stopniu aktywne dostarczają znacznie więcej tego dwutlenku węgla niż cała cywilizacja ziemska. Wielokrotnie podawałem już przykłady krajowe, gdzie w Kotlinie Kłodzkiej i Jeleniogórskiej w wyniku trzeciorzędowego wulkanizmu do dziś bardzo intensywnie uchodzi dwutlenek węgla w skali regionalnej w milionach metrów sześciennych rocznie (Polanica, Duszniki, Kudowa, Świeradów, Długopole, Czerniawa wszystko Zdrój oparty na eksploatacji dwutlenku węgla do atmosfery). Dlaczego się z tym nie skończy? Tylko bierze się za paliwa kopalne? Dzieje się to już 70 milionów lat! Jednym wolno wszystko, a innym nic! I nawet ONZ, ani żadna konferencja klimatyczna nie protestuje! Takich regionów na świecie są tysiące. proponowałem, aby rząd coś z tym zrobił! Wszyscy się z tego śmieją! Owszem z natury można się śmiać mimo, ze daje ona do atmosfery miliony razy więcej tego gazu. Jeżeli czyni to tylko człowiek, to już hola! Nie wolno, a przyrodzie wolno. Dlaczego ci naprawiacze klimatu nie wezmą się najpierw za rzeczy decydujące, jakimi są procesy przyrodnicze, a zabierają się za całkowite poza marginalia w tej kwestii? Oto jest pytanie?

  • azg 5 grudnia 2012 18:11:40
    Profile Avatar

    Adamie to co napisałeś..ah lepiej się nie denerwować. Już Ci pisałem, że Słońce NA PEWNO nie jest przyczyną ocieplenia. Obserwuje się je od setek lat i owszem wpływ ma, ale w zdecydowanie dłuższym przedziale czasowym Również zmiany orbity ziemi powinny prowadzić do ochłodzenia. tymczasem ociepla się i to coraz szybciej. To są standardowe argumenty sceptyków i wierz mi, nie są warte złamanego grosza. Ale z tym ciepłem Ziemi to pojechałeś po całości i mnie zaskoczyłeś:) Uczciwie przyznaję, że nie wiem jak się merytorycznie odnieść do tej hipotezy, ale spróbuj sobie wyobrazić, że Ziemia to dom w którym mieszkasz (no tak jest w istocie:) Co ma większy wpływ na zwiększenie w nim temperatury: 1. zwiększenie mocy grzania, bez dodatkowego ocieplenia, czy: 2. takie samo ogrzewanie tego domu, ale z dokładaniem coraz lepszej izolacji? Odp: Na krótką metę pewnie opcja 1, w dłuższym czasie opcja druga. Nasza emisja co2 to właśnie takie dokładanie dodatkowego ocieplenia, świadczą o tym między innymi pomiary uciekającego w kosmos ciepła przez satelity. Stale się zmniejsza, więc coraz więcej ciepła jest zatrzymywane w atmosferze.

  • Adam M. 5 grudnia 2012 13:56:28
    Profile Avatar

    Kto tu nie ufa nauce? Przecież powołałem się na ustalenia naukowe, które można sprawdzić we wskazanych podręcznikach. Wbrew dogmatykom nic nie widzącym poza dwutlenkiem węgla, wpływ na ocieplenie klimatu ma bardzo wiele jeszcze innych czynników. Jednym z nich jest Słońce i zachodzące w nim procesy, na które nie mamy żadnego wpływu. Drugim z nich jest przenikanie ciepła z głębi Ziemi wyniku zachodzących tam reakcji jądrowych na co też nie mamy wpływu. Wulkanizm jest tylko zewnętrznym objawem tego i namacalny wyrazem tego procesu. Przenikanie ciepła z głębi Ziemi jest bardzo zróżnicowane i zmienne. Jego wyrazem jest stopień geotermiczny, który nawet na terenie naszego kraju nie jest stały. Generalnie i średnio wynosi on w Polsce 33 metry na jeden stopień Celzjusza, a w Afryce ok. 100 metrów. Dlaczego? Co się dzieje w tej materii pod dnami mórz i oceanów nikt nawet tego nie bada. O tym, że Ziemia jest stale w swoim procesie nierównowagi świadczą również zmiany jej bieguna magnetycznego, które w każdym roku jest w innym miejscu!Dlaczego? Czy też w wyniku dwutlenku węgla. Są to procesy wielce skomplikowane i filozoficzna prostota nic tu nie wyjaśnia.

  • azg 5 grudnia 2012 13:17:04
    Profile Avatar

    @Adam M Adamie, ale problem tkwi w bezprecedensowym tempie spalania paliw kopalnych. Jak wielkie i szybkie to zmiany? Wiem, że niektórzy nie ufają nauce i za wszelką cenę będą szukać innych wytłumaczeń, ale to naprawdę jest proste. Gdy subkontynent Indyjski zmierzał w stronę Azji bardzo wzmogła się aktywność wulkaniczna, wulkany wyrzucały wtedy masę co2 do atmosfery, co doprowadziło do znacznego ocieplenia klimatu. Ale jak pokazują badania ilość co2 rosła wtedy o 1ppm (część na milion) na 10 tys lat. Teraz co2 rośnie w tempie 2ppm na rok!! I nie ma przecież wzmożonej aktywności wulkanicznej, prawda? O naszym pochodzeniu co2 świadczy też skład izotopowy mierzonego co2. Polecam zapoznać się z jedną z podstawowych zasad filozofii nauki: "najprostsze wytłumaczenie jest najlepsze"

  • Adam M. 5 grudnia 2012 13:02:23
    Profile Avatar

    Czy to nie jest dziwne, że automat likwiduje niektóre moje wpisy na ten temat? Ale do rzeczy. Odpowiadam od końca. Portal ten jest tubą górnictwa, tylko proszę zauważyć, że tubą mówiącą prawdę, a prawda nie zależy od tego kto ja mówi. Co jest przyczyną ocieplenia klimatu? Odpowiada na to anegdota o Izaaku Newtonie. Pytał on studenta dlaczego Ziemia obraca się ze wschodu na zachód? Student, który nie umiał odpowiedzieć na to pytanie zaczął się jąkać: wiedziałem..., wiedziałem... tylko zapomniałem. Na co Newton: Panie! Za wszelką cenę sobie przypomnij. Nikt tego nie wie! Pan wiedział i akurat musiał zapomnieć! Po prostu ludzie jeszcze nie wszystko wiedzą i nie muszą tego wiedzieć, wszak wiedza o świecie jest nieskończona. Bilans dwutlenku węgla zawsze był na świecie constans niezależnie od tego czy byliśmy na nim, czy nas nie było. Przecież te pokłady obecnie spalanego węgla skądś się wzięły? Ano z roślin, które w karbonie i niedawnym jeszcze trzeciorzędzie były, jak paprocie kilkunastometrowej wysokości. Dziś wydobywa się je w kopalniach węglowych. Kiedyś w tamtych okresach czasu dwutlenku w atmosferze było znacznie więcej mimo że nie było człowieka na ziemi. To, ze ilość dwutlenku wzrasta w czasie uprzemysłowienia nie jest żadnym dowodem. Tak jak w sprawie o morderstwo nie może być winien tylko ten, kto był najbliżej zdarzenia. Oczywiście, można mi zarzucić, że dobieram argumenty do swojej tezy. Proszę zwrócić uwagę, że są one zawarte w podręcznikach geologii dynamicznej, stratygraficznej, paleontologii i paleozoologii napisanych grubo jeszcze przed powstaniem całej teorii ocieplenia klimatu na skutek wzrostu ilości dwutlenku węgla. Są to ustalenia niezależne od branży górniczej i jakiejkolwiek innej.

  • azg 5 grudnia 2012 11:48:02
    Profile Avatar

    Taka propaganda na portalu górniczym mnie jakoś nie zaskakuje, ale panowie powinniśćie się trochę bardziej przyłożyć. Mam nadzieję, że nie jesteście tutaj "totalnymi" denialistami i coś tam jednak wiecie, a więc: 1. Jest ceodwa gazem cieplarnianym, czy nie jest? 2. Spalamy na świecie miliony ton węgla, miliardy baryłek ropy, miliardy metrów3 gazu, czy nie? 3. Czy uważacie, że nie ma to wpływu na naturalny cykl obiegu węgla, który BEZ NAS BYŁ ZBILANSOWANY (w skali tysięcy lat)? 4. Czy nie uważacie, że to dziwne, że ocieplenie klimatu zaczeło się od rewolucji przemysłowej i od tego czasu przyśpiesza? 5. Skoro uważacie, że to nie ten straszny cełodwa, to może wskażecie CO JEST PRZYCZYNĄ? Bo wiecie, zarówno Słońce jak i zmiany orbuty ziemii powinny teraz prowadzić do ...ochłodzenia!! Spokojnie, nie oczekuję odpowiedzi na moje pytania, w koncu to Tuba Przemysłu Górniczego:)

  • YXVZG
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Będzie nagroda jednorazowa w górniczej spółce. Kiedy wypłata?
29 stycznia 2025
31 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]