Po jednej ofercie wpłynęło w dwóch przetargach Kolei Śląskich na dostawy w formie rocznej dzierżawy 50 i 17 wagonów osobowych - poinformował PAP w poniedziałek 12 listopada rzecznik spółki Adam Warzecha.
W piątek 9 listopada spółka zaakceptowała już ofertę rocznego najmu 15 lokomotyw elektrycznych, złożoną przez konsorcjum firm Lotos Kolej i Railpool.
Klasyczne składy wagonowe mają być częścią taboru Kolei Śląskich, kursującego po torach woj. śląskiego od 9 grudnia. Wówczas - wraz z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy - spółka ma zastąpić na torach w regionie Przewozy Regionalne. Według zapowiedzi uruchomi wtedy każdego dnia 629 pociągów (w 57 tzw. obiegach); obecnie po torach woj. śląskiego jeździ ich 480.
Do tego czasu Koleje muszą skompletować potrzebny tabor. Spółka dysponuje obecnie ok. 20 składami; 9 grudnia ma dysponować 57 składami podstawowymi (w tym 25 elektrycznymi zespołami trakcyjnymi) oraz ponad 30 rezerwowymi.
W poniedziałek rzecznik spółki Adam Warzecha poinformował, że oferty, które wpłynęły do tego dnia w obu przetargach na wagony, będą teraz analizowane. Spółka chce w ich ramach wydzierżawić na rok 50 wagonów osobowych (szacunkowo za 20 mln zł netto) oraz 17 kolejnych (w tym dwa jako rezerwa taborowa - szacunkowo za ok. 5 mln zł netto). Oba postępowania, prócz dostaw wagonów, obejmują wykonanie usług dodatkowych związanych z ich eksploatacją.
Przetargi na roczną dzierżawę wagonów spółka ogłosiła 28 września i 1 października. Otwarcie ofert we wcześniejszym, większym przetargu, pierwotnie zaplanowano na 9 listopada. Ze względu na liczbę pytań oferentów przedłużono go jednak do 12 listopada - planowanej daty otwarcia ofert w drugim przetargu.
W piątek 9 listopada Koleje Śląskie poinformowały o wyborze oferty w postępowaniu na dostawę w formie rocznego najmu 15 lokomotyw elektrycznych wraz z obsługą przez 40 maszynistów oraz wykonaniem dodatkowych usług, związanych z eksploatacją lokomotyw (w tym bieżącej konserwacji i utrzymania). Złożyło ją konsorcjum firm Lotos Kolej i Railpool, oferując miesięczną cenę 1 273 050 euro. W ogłoszeniu przetargowym szacunkową wartość tego zamówienia określano na 12,4 mln euro netto.
Z innych przetargów taborowych we wrześniu przewoźnik rozstrzygnął przetarg na 3-letnią dzierżawę z wykupem sześciu nowych sześcioczłonowych EZT, które ma dostarczyć bydgoska Pesa. 23 października wybrano ofertę sądeckiego Newagu w przetargu na zakup jednego nowego sześcioczłonowego nowego EZT. 31 października spółka zdecydowała o rocznej dzierżawie z wykupem dwu zmodernizowanych EZT typu 14WE od przewoźnika Warszawie.
20 listopada otwarte mają być oferty w przetargu na pięcioletni leasing 36 używanych spalinowych zespołów trakcyjnych - 16 jednoczłonowych i 20 dwuczłonowych (szacunkowa wartość zamówienia 140 mln zł netto). Na 21 listopada zaplanowano otwarcie ofert w przetargu na trzyletnią dzierżawę ośmiu trójczłonowych używanych spalinowych zespołów trakcyjnych (szacunkowa wartość 29 mln zł netto). 26 listopada otwarte mają zostać oferty w ogłoszonym przez samorząd woj. śląskiego przetargu na zakup nowego trójczłonowego spalinowego zespołu trakcyjnego (szacunkowa wartość 11,8 mln zł netto).
Prócz pozyskiwanych jeszcze pojedynczych sztuk używanego taboru, spółka zamierza zdobyć część taboru rezerwowego z wolnej ręki. Według ostatnich informacji będą to m.in. trzy zestawy lokomotyw z wagonami oraz kolejne zespoły trakcyjne.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.