Orkiestra górnicza kopalni Sośnica-Makoszowy uświetniła środową (24 października) uroczystość oddania do użytku mostu na Kłodnicy. Most powstał dzięki ugodzie zawartej pomiędzy kopalnią a Zabrzem. W skromnej uroczystości przekazania inwestycji do użytkowania uczestniczyli m.in. Joanna Strzelec-Łobodzińska, prezes Kompanii Węglowej, Małgorzata Mańka-Szulik, prezydent Zabrza, Stanisław Dąbrowa, wicewojewoda śląski oraz Aleksandra Banasiak, wicemarszałek województwa śląskiego.
- To ważne dla nas górników, że nie tylko przysparzamy mieszkańcom kłopotów, ale także jesteśmy w stanie te szkody naprawiać. Mam nadzieję, że most sprosta oczekiwaniom mieszkańców i przetrwa długie lata - przywitał zebranych dyrektor kopalni Sośnica-Makoszowy Grzegorz Mendakiewicz.
O znaczeniu dobrej współpracy pomiędzy samorządami a górnictwem mówiła prezydent Zabrza Małgorzata Mańka-Szulik.
- Z satysfakcją można powiedzieć, że na trudnej śląskiej ziemi, gdzie szkody górnicze są częścią rzeczywistości potrafimy się dogadywać - mówiła pani prezydent.
Stary most na Kłodnicy, znajdujący się w ciągu ul. Legnickiej, został rozebrany w 2009 r. ze względu na stan techniczny i brak możliwości przeniesienia wpływów eksploatacji górniczej. Aby zminimalizować uciążliwości związane z przebudową, kopalnia wynajmowała od sopockiej firmy "Most" tymczasowy most składany, który pozwolił na przejazd przez rzekę od momentu rozbiórki. Przejazd był niemożliwy jedynie przez trzy miesiące, ze względu na konieczność wykonania nowych dojazdów, ale ruch pieszy i rowerowy utrzymany był przez cały okres prowadzenia przedsięwzięcia.
Budowę nowego mostu rozpoczęto pod koniec września ubiegłego roku. Projekt wykonany został przez zespół projektowy firmy Integral z Katowic, a wykonawcą prac było konsorcjum firm: PW BANIMEX z Będzina oraz MOSTMAR z Pietrzykowic. Jednoprzęsłowy most przystosowany jest do przenoszenia ewentualnych przyszłych wpływów eksploatacji górniczej III kategorii, a to oznacza, że podziemna działalność kopalni nie wpłynie negatywnie na stan obiektu. Wykonany w konstrukcji żelbetowo-stalowej most może być użytkowany przez wszystkie pojazdy dopuszczone do ruchu po drogach publicznych. Oprócz samego mostu przebudowane zostały również dojazdy: 280 m drogi od strony Zabrza i 220 m od strony Gierałtowic, a rurociąg, który dotąd podwieszony był do "starego" obiektu został poprowadzony pod dnem Kłodnicy.
Koszty całego przedsięwzięcia związanego z rozbiórką i budową nowego mostu wraz z kosztami najmu mostu tymczasowego jakie poniesione zostały przez Kompanię Węglową wyniosły niespełna 20 mln zł. Zabrze dołożyło ok. 1,3 mln zł.
W galerii: Otwarcie mostu na Kłodnicy. Zabrze, 24 października 2012 r. (zdjęcia: Jarosław Galusek - portal górniczy nettg.pl)
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.