Prawie 100 tysięcy mieszkańców Śląska wzięło udział w Pierwszym Śląskim Spisie Energetycznym - poinformowało portal górniczy nettg.pl biuro prasowe Tauron Polska Energia, Ślązacy odpowiadali na pytania dotyczące swoich oczekiwań związanych z korzystaniem z energii elektrycznej. To pierwsze tego typu badanie w kraju przeprowadzone na tak licznej grupie respondentów.
Podczas trwającej miesiąc akcji mieszkańcy Górnego Śląska odpowiadali na pytania m.in. o ceny prądu, wysokość rachunków oraz sposób ich otrzymywania i opłacania. W ankiecie znalazło się też pytanie dotyczące zakupu tzw. produktów ekologicznych, czyli energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii.
Ankietowani wypełniali formularz przesłany pocztą, odpowiadali telefonicznie oraz w Punktach Obsługi Klienta. Chętni mogli także wejść na specjalnie przygotowaną stronę internetową. Ankieterzy odwiedzali również respondentów w domach.
Spis przeprowadziła spółka handlująca energią na Śląsku, która trafiła do Grupy Tauron w grudniu ubiegłego roku w wyniku przejęcia aktywów Górnośląskiego Zakładu Elektroenergetycznego. W kwietniu firma ta zmieniła nazwę na Tauron Sprzedaż GZE (z Vattenfall Sales). Spółki sprzedażowe Grupy występują pod wspólnym logo Tauron Polska Energia.
- Celem Grupy Tauron w związku z przejęciem spółek GZE, w tym Tauron Sprzedaż GZE, było nie tylko pozyskanie ponad miliona nowych klientów i poszerzenie obszaru działania Grupy, ale i wykorzystanie potencjału i know-how. Znajomość oczekiwań 100 tys. mieszkańców Śląska, którą mamy dzięki Pierwszemu Śląskiemu Spisowi Energetycznemu, jest dla nas bardzo cenna - mówi Dariusz Lubera, prezes zarządu Tauron Polska Energia.
Oferta zgodnie z wymaganiami klienta
Kim byli ankietowani? Niemal 60 proc. to mieszkańcy małych i średnich miast. Ponad 20 proc. to osoby z Katowic i Gliwic.
Jak podkreśla Krzysztof Zamasz, wiceprezes zarządu Tauron Polska Energia ds. handlowych, wyniki Spisu Energetycznego wyznaczają kierunek dalszych działań.
- Mieszkańcy Śląska jasno określili swoje potrzeby i oczekiwania związane z energią elektryczną. Tauron jest nowym sprzedawcą energii na terenie Górnego Śląska, dlatego priorytetem było dla nas opracowanie oferty odpowiadającej wymaganiom klientów. Skonstruowaliśmy ją w taki sposób, aby każda z grup klientów - określonych na podstawie badań - mogła znaleźć coś dla siebie.
Badania pokazały, że Ślązacy to przede wszystkim ludzie myślący praktycznie, chcący zapewnić sobie bezpieczeństwo finansowe. Ponad połowa ankietowanych (51 proc.) chce mieć gwarancję, że cena energii elektrycznej nie zmieni się przez dwa lub nawet trzy lata. Dla tej grupy powstał "Produkt Bezpieczny", czyli gwarancja stałej ceny nawet na trzy lata, co pozwala zaplanować domowe rachunki z dużym wyprzedzeniem i nie martwić się zmianami cen na rynku energii. Aż 60 proc. respondentów woli samodzielnie i regularnie podawać stan swojego licznika, unikając w ten sposób nadpłat i niedopłat na rachunkach.
Mieszkańcy Śląska chętnie korzystają także z nowoczesnych form komunikacji. 32 proc. respondentów chce otrzymywać rachunki za energię elektryczną na swój adres e-mail. Niewiele mniej, bo 28 proc., byłoby zadowolonych, gdyby przypominano im drogą elektroniczną o terminie płatności. Z myślą o tych klientach stworzono "Produkt Internetowy", który gwarantuje, oprócz obsługi elektronicznej - w tym e-faktury i przypomnień - m.in. opcję e-odczytu pozwalającą uniknąć niedopłat bądź nadpłat.
Spis Energetyczny potwierdził także, że mieszkańcy Śląska potrzebują różnego typu usług i serwisów, zapewniających sprawną i kompetentną obsługę oraz szybki kontakt ze swoim sprzedawcą energii. Dlatego na klientów Taurona czeka usługa "Pomocny kontakt" - pod postacią specjalnej infolinii, na którą można zadzwonić 24 godziny na dobę w przypadku awarii instalacji elektrycznej lub sprzętu RTV/AGD. Wówczas otrzyma się dane kontaktowe sprawdzonych specjalistów w swojej okolicy, którzy pomogą usunąć usterkę.
Drożej, ale ekologicznie
Badanie wykazało również, że jest stosunkowo duża grupa odbiorców energii, dla których ważna jest ekologia.
- Jesteśmy bardzo pozytywnie zaskoczeni wynikami badań w tym aspekcie. Niemal 30 proc. ankietowanych wie, że rozwiązania proekologiczne mogą być droższe, a mimo to zdecydują się na nie, jeśli będzie taka możliwość. Odpowiedzią na te oczekiwania jest "Produkt Ekologiczny". Klienci korzystający z niego zyskują pewność, że kupiona przez nich energia pochodzi w całości ze źródeł odnawialnych - i to w cenie zbliżonej do ceny energii wytwarzanej tradycyjnie - mówi Grzegorz Lot, wiceprezes zarządu Tauron Sprzedaż GZE.
Produkty odpowiadające oczekiwaniom wskazanym w Spisie Energetycznym będą na razie dostępne dla klientów górnośląskiej spółki sprzedażowej Taurona. - Planujemy przeprowadzenie spisu również w innych rejonach Polski. Opinie klientów są zawsze podstawą do rozwijania i udoskonalania działań we wszystkich obszarach - wyniki kolejnych spisów z pewnością wpłyną na oferty dla wszystkich klientów Grupy - zaznacza Dariusz Lubera.
Po przejęciu GórnośląskiegoZakładu Elektroenergetycznego Tauron stał się liderem na polskim rynku sprzedaży i dystrybucji energii elektrycznej. Grupa posiada 5,3 mln klientów.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.