Zagadnienia bezpieczeństwa zdominowały drugi dzień (20 kwietnia) konferencji "Budownictwo podziemne i bezpieczeństwo w komunikacji drogowej i infrastrukturze miejskiej" w krakowskiej Akademii Górniczo-Hutniczej.
W wystąpieniach i dyskusji przedstawicieli środowiska naukowego oraz specjalistów z praktycznymi doświadczeniami w budownictwie podziemnym to bezpieczeństwo traktowano dwojako, czyli w fazie drążenia tuneli i podobnych obiektów inżynierskich, a następnie w fazie ich użytkowania.
Na obu tych zagadnieniach skupili się w swoich referatach między innymi Stanisław Nawrat i Natalia Schmidt, naukowcy z Wydziału Górnictwa i Geoinżynierii Akademii Górniczo-Hutniczej. W konkluzjach wystąpienia traktującego o systemach wentylacji tuneli komunikacyjnych podczas ich drążenia zwracali m. in. uwagę na konieczność odpowiedniego doboru systemu wentylacyjnego dla każdego tunelu podczas jego budowy. Odpowiedniego, czyli zapewniającego wymaganą przepisami bhp minimalną prędkość powietrza, rozrzedzenie zanieczyszczeń pyłowych i gazowych, a także rozrzedzenie gazów postrzałowych, powstałych po zastosowaniu materiałów wybuchowych.
Nie mniej istotnym jest problem zanieczyszczeń stałych i gazowych w już eksploatowanych tunelach. Najczęściej tworzą je szkodliwe substancje, emitowane przez poruszające się samochody, co łączy się z zagrożeniem dla zdrowia użytkowników obiektu. Jest to problem szczególnie istotny w długich tunelach z powodu wyższych poziomów koncentracji zanieczyszczeń i dłuższego czasu ekspozycji. Ale nie tylko, ponieważ jest również dokuczliwy w rejonach portali, czy wlotów tuneli zlokalizowanych w miastach, gdzie znajdują się tereny stałego lub okresowego przebywania ludzi.
Wystąpienia naukowców z AGH koncentrowały się na metodach oczyszczania powietrza z zanieczyszczeń stałych i gazowych w tunelach drogowych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.