260 ton 120-metrowej szyny oraz 520 ton szyny 60-metrowej trafiło do skandynawskich klientów wyjątkowym transportem. Z Dąbrowy Górniczej wyroby stalowe pojechały na wagonach do Świnoujścia, a tam – nie opuszczając ich - wjechały na prom i po kilku godzinach podróży bezpiecznie „zacumowały” w Szwecji. ArcelorMittal Poland szacuje, że w najbliższych latach, specjalnym promem kolejowym dostarczy na Północ nawet 25 tys. ton szyn różnych gatunków rocznie.
Walcownie ArcelorMittal Poland w Dąbrowie Górniczej produkują różne profile szynowe według kilku międzynarodowych norm. W zeszłym roku do produkcji komercyjnej trafiła nowa szyna z utwardzaną główką. Te popularne produkty są transportowane do klientów głównie koleją – pociągi przewożą prawie 100 proc. wyrobów długich.
O ile przewóz szyn w kraju to nieskomplikowana operacja logistyczna to transport szyn, zwłaszcza tych 120-metrowych, za granicę i to do krajów bez połączenia lądowego z Polski stanowi niemałe wyzwanie. Wyładowywanie towarów z wagonów na statki jest czasochłonne, poza tym w trakcie operacji może dojść do uszkodzenia wyrobów. Dlatego do transportu szyn najlepszą opcją jest prom kolejowy, czyli specjalny statek, który posiada tory kolejowe z wjazdem i wyjazdem i pozwala przewieźć towar bez konieczności rozładowywania go na pokładzie.
- W ubiegłym roku zostało przywrócone, nieczynne od 2019 roku, kolejowe połączenie promowe pomiędzy Świnoujściem a Ystad - portem w Szwecji. To dla nas świetna wiadomość, bo do tej pory musieliśmy transportować szyny do klientów w tym rejonie okrężną drogą przez Niemcy i port w Rostock - tłumaczy Witold Hickiewicz, kierownik do spraw projektów logistycznych z ArcelorMittal Poland, który odpowiada za kontrakty na przewozy kolejowe. – Jesteśmy dumni, że nasze wysiłki przyniosły efekt. W tym roku i w kolejnych latach planujemy przewieźć promem ze Świnoujścia większość zamówień długiej szyny do krajów skandynawskich. Będzie to nawet 25 tys. ton szyn z dąbrowskiej huty rocznie – dodaje Maciej Graczyk, szef ds. zakupów odpowiedzialny za logistykę kolei w ArcelorMittal Poland.
Jest to pierwszy od 2019 r. transport wagonów ładownych na tej trasie ze Świnoujścia do portu w Ystad, a produkty ArcelorMittal Poland posłużą do budowy linii kolejowych w Szwecji.
- Ponad 40 proc. naszych wyrobów gotowych transportujemy do klientów koleją. Taka forma transportu jest znacznie mniej emisyjna. Cieszymy się, że będziemy mogli realizować teraz szybkie transporty naszych wyrobów promem kolejowym – podkreśla Wojciech Koszuta, prezes i dyrektor generalny ArcelorMittal Poland. – W obszarze transportu kołowego również podejmujemy działania w celu ograniczenia emisji CO2. Przeprowadziliśmy testy ciężarówek elektrycznych, tych napędzanych HVO, a ostatnio także biogazem. Redukcja oddziaływania transportu na środowisko to integralna część naszej dekarbonizacyjnej strategii – dodaje.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.