Likwidacja kopalń będzie prowadzona przez przedsiębiorców górniczych, którzy będą mogli na ten cel dostawać państwowe dotacje, a nie jak dotąd, przez spółkę restrukturyzacyjną - wynika z projektu nowelizacji Ustawy o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego.
Przygotowana przez Ministerstwo Przemysłu nowelizacja, której projekt umieszczono w czwartek w serwisie Rządowego Centrum Legislacji, umożliwia również finansowanie świadczeń dla pracowników likwidowanych zakładów górniczych.
“Oczekiwanym efektem wejścia w życie projektowanych regulacji będzie kontynuacja procesu stopniowego wygaszenia działalności 12 podziemnych zakładów górniczych wydobywających węgiel kamienny energetyczny w Polsce w sposób społecznie akceptowalny i niewpływający negatywnie na bezpieczeństwo energetyczne kraju“ - napisano w uzasadnieniu projektu.
W ocenie skutków regulacji wyjaśniono m.in., że zmiana ustawy o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego ma umożliwić spółkom objętym tzw. Nowym Systemem Wsparcia (Polska Grupa Górnicza, Południowy Koncern Węglowy i Węglokoks Kraj) przeprowadzenie procesu stopniowej likwidacji zakładów górniczych wydobywających węgiel kamienny inny, niż koksujący oraz wypłatę świadczeń socjalnych pracownikom likwidowanych zakładów górniczych - co w aktualnym stanie prawnym de facto jest niemożliwe.
Obecnie tzw. dotację na likwidację może otrzymać wyłącznie Spółka Restrukturyzacji Kopalń. Jednocześnie nie ma już możliwości przekazywania zakładów górniczych do SRK, ponieważ zgodnie z Prawem geologicznym i górniczym w przypadku zakładów, których likwidację rozpoczęto po 31 grudnia 2023 r., przedsiębiorstwo górnicze samo finansuje likwidację kopalni z funduszu likwidacji zakładu górniczego.
W OSR wskazano przy tym, że środki zgromadzone na funduszach likwidacji zakładów górniczych (na podstawie obowiązujących przepisów) przez przedsiębiorstwa objęte Nowym Systemem Wsparcia nie są wystarczające dla przeprowadzenia procesu likwidacji zakładów.
Projektowane przepisy mają umożliwić otrzymywanie przez przedsiębiorstwa górnicze tzw. dotacji na likwidację (autorzy nowelizacji wskazują, że powinno to m.in. przyczynić się do ograniczenia udzielania tym podmiotom dopłat do redukcji zdolności produkcyjnych).
Wprowadzono kolejność źródeł finansowania likwidacji wskazując, że przedsiębiorstwo górnicze wykonuje te czynności ze środków funduszu likwidacji zakładu górniczego i innych środków własnych, a po ich wyczerpaniu z dotacji budżetowej oraz innych źródeł finansowania (w szczególności podwyższenia kapitału zakładowego papierami wartościowymi przez Skarb Państwa).
Celem likwidowania kopalń przez przedsiębiorstwa górnicze jest w jak najszerszym stopniu zaangażowanie w proces - w tym w wykonywanie robót likwidacyjnych - załóg własnych zakładów.
Projekt zakłada też umożliwienie wszystkim przedsiębiorstwom górniczym wydobywania metanu z pokładów węgla kamiennego bez obowiązku uzyskania koncesji (obecnie takie prawo ma tylko SRK). Jak wyjaśniono, chodzi o zmniejszenie kosztów działalności w okresie likwidacji zakładu górniczego.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
@jerr Początek końca SRK rozpoczął się z chwilą zawarcia umowy społecznej. Już w 2021 r. po lekturze tego dokumentu wiadome było, że SRK nie będzie miała racji bytu. Traci ktoś, by zyskać mógł ktoś. Wszyscy sygnatariusze umowy jednogłośnie ustalili terminy likwidacji kopalń oraz, że likwidację tą (za pieniądze publiczne) będą realizować uczestnicy Systemu Wsparcia (PGG, Węglokoks i PKW). Kto podpisał umowę można przecież łatwo sprawdzić. Więc teraz nie ma co narzekać, tylko należy realizować zapisy podpisanej przez siebie umowy. Liczę, że teraz będzie szybciej, taniej, lepiej, no i oczywiście z poszanowaniem praw pracowników podmiotów objętych Nowym Wsparciem. Zapewne zaraz dowiem się, że umowa była napisana w Brukseli, nie zmienia to faktu, że umowa jest podpisana. Tylko komu teraz wykrzyczeć w twarz słowo likwidator?
To chyba początek końca SRK
To chyba początek końca SRK
@Gru. Masz rację bruksela nie dopracowała tego tekstu.
@Zeflik. Wreszcie ktoś napisał coś mądrego! Dzieci pracujące w Afryce przy wydobyciu surowców potrzebnych zielonym nie zanieczyszczają płonącej planety. Naród polski sponsoruje wyzysk nieletnich w Afryce, którym Rosja finansuje wojnę.
Już dawno powinni pozamykać kopalnie, dewastują środowisko,domy, a społeczeństwo ich sponsoruje
Wydaje ni się, że w obecnej ustawie już są zapisy regulujące likwidację Kopalń przez spółki węglowe - patrz art. 2 ust. 6, art. 8 ust. 3., art 11d ust. 4a i 4b. Problem obecnie obowiązującej ustawy jest taki, że likwidacja przez przedsiębiorstwa górnicze (PGG, Węglokoks i PKW) miała być realizowana z funduszu likwidacji (art. 8 ust 3) a tych środków przedsiebiorcy po prostu nie mają. Dlatego konieczne było zapewnienie finansowania z budżetu państwa. Spółki weglowe chcą teraz same likwidowac kopalnie ale z cudzych pieniędzy, bo swoich nie odprowadzali. Ot i cała filozofia. Przy okazji, wydaje mi się, że prawo geologiczne i górnicze nie wskazuje kto ma likwidować kopalnie po 2023. Zgodnie z rozdziałem 5 tej ustawy, likwidację ma wykonać przedsiebiorca. Terminy dotyczące przekazywania Kopalń wskazane są w ustawie o funkcjonowaniu górnictwa. Niedopracowany macie ten tekst.
Komentarz usunięty przez moderatora z powodu złamania regulaminu lub użycia wulgaryzmu.
Komentarz usunięty przez moderatora z powodu braku związku z tematem.