W sobotę, 27 czerwca br. rozpocznie w tym roku regularne sezonowe kursowanie popularna na Górnym Śląsku kolejka wąskotorowa z Bytomia do Miasteczka Śląskiego. Po raz pierwszy pojadą po trzy pociągi dziennie w każdą stronę, a przejazd będzie bezpłatny do 16. roku życia.
Poinformowało o tym w poniedziałek Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych (SGKW) które, będąc operatorem kolejki, co roku uruchamia kursy według wakacyjnego rozkładu jazdy. Oznacza to przejazdy w weekendy i święta na całej, liczącej ok. 21 km trasie - od końca czerwca do września.
- W tym roku podróżnych czeka kilka nowości: większa liczba pociągów, czyli trzy pary w ciągu dnia, a nie, jak dotąd, tylko dwie, a także bezpłatne przejazdy dla dzieci i młodzieży szkolnej do 16. roku życia - zaznaczył Karol Majcherczyk z SGKW.
Stowarzyszenie przypomniało, że przystanek początkowy kolei znajduje się na peronie wąskotorowym (peron V) dworca głównego w Bytomiu. Bilety w cenie 14 zł (normalny) oraz 7 zł (ulgowy) można nabyć u obsługi pociągu. Bagaż, w tym rowery i wózki dziecięce, przewożony jest bezpłatnie wagonie bagażowym. Szczegóły można znaleźć pod adresami: sgkw.eu oraz facebook.com/GKWBytom.
Co roku pociągi SGKW były też uruchamiane w święto Szlaku Zabytków Techniki Woj. Śląskiego - Industriadę, które w tym roku zostało przełożone z 6 czerwca na wrzesień. W Industriadę obowiązuje specjalny rozkład, umożliwiający przejazdy między centrum Bytomia i ważnymi punktami Szlaku: bazą SGKW w bytomskiej dzielnicy Karb, Elektrociepłownią Szombierki, a także Zabytkową Kopalnią Srebra w tarnogórskiej dzielnicy Repty.
W tym roku industriadowe przejazdy odwołano, zapewniając natomiast na 7 czerwca (dzień po niedoszłym głównym dniu Industriady), zwiedzanie stacji Bytom Karb Wąskotorowy. Takie zwiedzanie będzie nadal możliwe w każdą pierwszą i trzecią niedzielę miesiąca - zainteresowanych historią i techniką kolejową po stacji w Karbiu oprowadzi przewodnik.
Ten sezon kolejki, podobnie jak w ub. latach, powinien też zostać przedłużony dzięki Srebrnemu pociągowi. To wspólna oferta niedzielnych wycieczek z Katowic do Zabytkowej Kopalni Srebra, przygotowana przez Koleje Śląskie, SGKW oraz Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Tarnogórskiej. Z jednego biletu na przejazd pociągiem normalnym i wąskotorowym oraz na zwiedzanie kopalni w ub. roku można było korzystać od października do grudnia.
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe (GKW), których jedną z pozostałości jest właśnie kolejka, od połowy XIX w. były kluczowym elementem systemu transportowego w okręgu przemysłowym. Setki kilometrów torów o rozstawie 785 mm łączyły większość kopalń, hut, fabryk i elektrowni aglomeracji, służąc lokalnemu transportowi ładunków masowych i półfabrykatów.
Pod koniec ub. wieku zarządzające GKW Polskie Koleje Państwowe utraciły wąskotorowych kontrahentów i zlikwidowały znaczną część sieci. W 2002 r. rolę głównego właściciela GKW przejął samorząd Bytomia, a operatorem ocalałej linii Bytom-Miasteczko Śl. zostało Stowarzyszenie. W ostatnich latach tabor kolejki jest sukcesywnie remontowany. Jesienią 2013 r. świętowano 160-lecie GKW.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.