PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
9 września 2013 07:12 Polska Agencja Prasowa 2,561 odsłon

Pendolino: w styczniu ruszą prace nad rozkładem jazdy

Obecnie maksymalna prędkość, z jaką mogą w Polsce jeździć pociągi, to 160 km/godz. Torów, na których mogą rozwijać taką prędkość, jest w naszym kraju około 2 tys. km. To za mało, by w pełni wykorzystać możliwości Pendolino
fot: PKP SA

Prace nad rozkładem jazdy dla Pendolino rozpoczną się w styczniu 2014 r. - powiedział pełnomocnik PKP PLK ds. rewitalizacji linii kolejowych Piotr Malepszak. Pendolino będzie kursować od grudnia 2014 r., ale 200 km/godz. pojedzie na razie na 100-km linii.

Prace nad rozkładem zaczynają się na rok przed jego wejściem w życie. Roczny rozkład jazdy pociągów zaczyna obowiązywać w drugą niedzielę grudnia.

- W przyszłym roku kolejarze układający rozkład będą mieli dodatkowe zadanie - po raz pierwszy muszą w nim uwzględnić kupione przez PKP Intercity składy Pendolino. Co do zasady, układanie rozkładu zawsze zaczyna się od wpisania do niego pociągów międzynarodowych, następnie międzywojewódzkich, a na koniec regionalnych. Tym razem także zaczniemy od międzynarodowych, a następnie wpiszemy najszybsze, czyli Pendolino, a dopiero później pozostałe: dalekobieżne i regionalne - wyjaśnił Malepszak.

- Należące do PKP Intercity składy będą najszybsze na polskich torach, więc kolejarze chcą tak wpisać je do rozkładu, by nie kolidowały z innymi pociągami. Taka specyfika układania rozkładu jazdy gwarantuje pasażerom, że pociągi kategorii EIC Premium pokażą swoje możliwości - powiedział Malepszak.

Obecnie maksymalna prędkość, z jaką mogą w Polsce jeździć pociągi, to 160 km/godz. Torów, na których mogą rozwijać taką prędkość, jest w naszym kraju około 2 tys. km. To za mało, by w pełni wykorzystać możliwości Pendolino. Kolejarze zapewniają jednak, że w ciągu najbliższych czterech lat długość torów, gdzie Pendolino może jechać 200 km/godz., zwiększy się od zera do 700 km. Będzie to efekt zainstalowania nowoczesnych systemów sterowania ruchem na Centralnej Magistrali Kolejowej, między Grodziskiem a Zawierciem na trasie Warszawa-Katowice oraz na linii Warszawa-Gdynia.

- Od wprowadzenia nowego rozkładu jazdy w grudniu 2014 r. pociągi przyspieszą do 200 km/godz. na stukilometrowym odcinku Olszamowice-Zawiercie. Rok później dojdzie kolejny odcinek o długości 80 km z Grodziska Mazowieckiego do Idzikowic, a od końca 2017 r. - 44 km z Idzikowic do Olszamowic - wyjaśnił Malepszak.

Gorzej będzie na pozostałych trasach, po których będzie jeździć Pendolino. Oferta składów zespołowych została rozszerzona o dodatkowe relacje, pociąg będzie zjeżdżał z głównych tras i dojeżdżał liniami konwencjonalnymi np. do Gliwic, czy Rzeszowa, modernizowanych do prędkości 160 km/h. Na linii Warszawa-Gdynia już od dziesięciu lat ciągnie się remont, który pochłonął do tej pory ok. 9,5 mld zł. Kolejarze zapewniają, że do końca przyszłego roku zakończą się prace na torach - nadal jednak będzie trwać budowa wiaduktów drogowych nad torami; trzeba wybudować jeszcze 15 obiektów.

Według planów, na trasie Warszawa-Trójmiasto pociągi przekroczą 160 km/godz. w drugiej połowie 2015 r.

- Pendolino będzie mógł się rozpędzić do 200 km/godz. na ok. 120-km części odcinka Warszawa-Gdańsk. Pociągi, na odcinku Warszawa Wschodnia-Gdańsk Główny, najbardziej zwolnić będą musiały na wjeździe to stacji Tczew - na około 300-metrowym odcinku będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 60 km/godz. ze względu na bardzo mały promień łuku - wyjaśnił pełnomocnik PKP PLK.

200 km/godz. Pendolino pojedzie też tylko na fragmencie trasy Warszawa-Wrocław. Początek trasy przypada na Centralną Magistralę Kolejową, więc tu Pendolino będzie mogło jechać szybko, ale na wysokości Włoszczowy zjedzie w kierunku Częstochowy i Opola, i dalej do Wrocławia. Odcinek linii Koniecpol-Opole ma ok. 150 km długości i pociągi będą mogły tam jeździć 120-140 km/godz. Szybciej się nie da - nawet po remoncie, bo linia jest zbyt kręta - wyjaśnił Malepszak.

Pytany, czy pociągi pojechałyby szybciej gdyby były wyposażone w tzw. wychylne pudło, Malepszak ocenił, że na trasie Gdynia - Warszawa - Katowice/Kraków i tak nie byłoby możliwości pełnego wykorzystania tej technologii.

- Gdyby Pendolino kupione przez PKP Intercity miały wychylne nadwozia, to czas przejazdu z Warszawy do Gdańska byłby o 5-6 minut krótszy niż bez wychylnego pudła. W przypadku odcinka Warszawa-Kraków czas przejazdu byłby o 2 minuty krótszy, a z Warszawy do Katowic - taki sam - powiedział.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • XBZPR
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Rocznica katastrofy w Czarnobylu. Górnicy mieli uratować świat
26 kwietnia 2024
40,661 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]