PKP Cargo podsumowało 2023 r. Jak wskazano w komunikacie, pomimo dekoniunktury, Grupa wypracowała 5 491,9 mln zł przychodów z tytułu umów z klientami, co oznacza wzrost o 2 proc. w porównaniu rok do roku. Wynik netto Grupy za miniony rok wyniósł 82,1 mln zł.
„W 2023 r. Grupa PKP Cargo przewiozła 82,7 mln t ładunków, co stanowi spadek wolumenu masy o 17,9 mln t rdr (17,8 proc. mniej rdr). Praca przewozowa wyniosła 22 282 mln tkm, co stanowi spadek o 17,5 proc. rdr. Największe spadki wolumenowe zanotowały segment paliw płynnych oraz metali i rud, odpowiednio -31,8 proc. i -30,2 proc., natomiast na zbliżonym do zeszłorocznego poziomie pozostały przewozy kruszyw i materiałów budowlanych (-5,2 proc. spadku rdr). Przewozy paliw stałych w omawianym okresie spadły wolumenowo o 19,4 proc. rdr, w tym węgla o 21,6 proc. rdr. Pozostałe segmenty nie kompensowały spadków dla spółki. Udział rynkowy Grupy PKP Cargo w 2023 r. wyniósł 33,1 proc. (-4,4 p.p. rdr) w zakresie masy towarowej i 33,9% (-6,0 p.p. rdr) w zakresie pracy przewozowej” – podała spółka.
Poinformowano także, że w 2023 r. branża kolejowego transportu towarowego przewiozła o 6,8 proc. rdr masy mniej, zaś praca przewozowa spadła o 1,4 proc. rdr. Jedynie w styczniu 2023 r. przewoźnikom udało się zwiększyć wolumen przewiezionych towarów o 3,9% rdr. Znaczne spowolnienie przepływu towarów widoczne jest do dziś z kierunków dalekowschodnich oraz w segmencie węgla.
- Rynek kolejowych przewozów towarowych w Polsce spada począwszy od II kw. 2023 r. W takiej sytuacji kluczowi gracze odnotowują większe spadki niż mniejsi. Pomimo dekoniunktury gospodarczej i branżowej spółka zanotowała solidne przychody i utrzymała poziom zysku EBITDA – ocenił Maciej Jankiewicz, p.o. prezesa PKP Cargo.
W całym 2023 r., pomimo dekoniunktury na rynku, Grupa PKP CARGO wypracowała 5 491,9 mln zł przychodów z tytułu umów z klientami, co oznacza wzrost o 2 proc. rdr. Wynik EBITDA osiągnął poziom 1 083,1 mln zł, co stanowi wzrost o 1,6 proc. rdr. EBIT w 2023 r. wyniósł 291,4 mln zł i jest to spadek o 12,6 proc. w odniesieniu do analogicznego okresu w 2022 r. Marża EBITDA wyniosła 19,5 proc., natomiast marża EBIT 5,2 proc. Wynik netto Grupy wyniósł 82,1 mln zł.
W 2023 r. koszty operacyjne poniesione przez Grupę wyniosły 5 155,6 mln zł, co stanowi wzrost o 2 proc. rdr. Największe koszty Grupa poniosła z tytułu świadczeń pracowniczych i amortyzacji, tj. odpowiednio 1 958,4 mln zł i 791,7 mln zł, przy wzrostach o 12,7 proc. i 8 proc. w stosunku do 2022 r. W omawianym okresie koszty finansowe netto wyniosły 181,5 mln zł, tj. wzrost o 20,5 proc. rdr. Na koniec okresu Grupa miała 263,7 mln zł gotówki oraz dostęp do finansowania dłużnego. Capex Grupy w 2023 r. osiągnął poziom 1721,4 mln zł, tj. 121,8 proc. wzrostu rdr.
PKP Cargo, wraz z 20 spółkami zależnymi tworzącymi Grupę PKP Cargo, jest wiodącym operatorem kolejowych przewozów towarowych w Polsce i jednym z liderów tego rynku na terenie Unii Europejskiej.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.