Opracowany w Instytucie EMAG system informacji publicznej dla osób z dysfunkcjami narządów wzroku i słuchu infomat-e otrzymał w listopadzie już trzy prestiżowe nagrody - dowiedział się portal nettg.pl z informacji przekazanych przez Instytut.
Złoty medal - przyznało mu jury V Międzynarodowej Warszawskiej Wystawy Innowacji IWIS 2011. Passa została podtrzymana podczas jubileuszowych, 60. Międzynarodowych Targów Wynalazczości, Badań Naukowych i Nowych Technik "Brussels Innova 2011", które w dniach 17-19 listopada odbyły się w stolicy Belgii. Jak co roku, imprezie towarzyszył międzynarodowy konkurs "BRUSSELS EUREKA", w którego ramach prezentowane wynalazki oceniane były ponad osiemdziesięcioosobowy zespół ekspertów. Decyzją jury, infomat-e nagrodzono Srebrnym Medalem. Kolejny, Złoty Medal, infomat-e zdobył podczas Targów Produktów i Usług dla Samorządów Lokalnych GMINA 2011, które rozpoczęły się na terenach Międzynarodowych Targów Poznańskich, we wtorek, 22 listopada br., i potrwają do piątku, 25 listopada br. Uroczyste wręczenie medali nastąpiło pierwszego dnia imprezy. Medal MTP przyznawany jest najlepszym produktom eksponowanym na targach.
- Nagroda ma uznaną tradycję i renomę, jest przyznawana od 1979 roku. Infomat-e to unikatowe w skali światowej rozwiązanie, które pomaga osobom z dysfunkcjami narządów wzroku i słuchu w załatwianiu m.in. spraw urzędowych. Umożliwia udostępnianie informacji użytkownikom niewidzącym oraz niesłyszącym, ale również pełnosprawnym - przyznał Waldemar Cichoń, rzecznik EMAG-u.
Innowacja zawiera nowatorskie rozwiązania z zakresu translacji języka polskiego na język migowy, animacji wirtualnych postaci i modułu rozpoznawania mowy. Dzięki nim, a także odpowiednio przygotowanym zestawom informacyjnym, użytkownicy - w tym także osoby z dysfunkcjami wzroku i słuchu - mogą uzyskiwać informacje na temat spraw administracyjnych, urzędowych czy życiowych. System dedykowany jest instytucjom pełniącym zadania publiczne oraz organizacjom pragnącym dotrzeć z informacją do szerokiego grona odbiorców. Może być stosowany w sklepach, galeriach handlowych, muzeach, bibliotekach, domach kultury, placówkach pocztowych i bankowych, na lotniskach, dworcach, szkołach wyższych, urzędach i instytucjach administracji publicznej. Użytkownik, aby uzyskać niezbędne mu informacje, może komunikować się z urządzeniem za pomocą interaktywnego menu (interfejs komunikacyjny uwzględnia potrzeby osób niepełnosprawnych) lub wydawać komendy głosem. Dostęp do informacji możliwy jest przez kiosk informacyjny z ekranem dotykowym, przeglądarkę internetową lub komunikator internetowy, system dialogowy eSay, a także telefon komórkowy wyposażony w Bluetooth. System prezentacji informacji jest zgodny z zaleceniami WCAG (Wytycznymi Dotyczącymi Ułatwień Dostępu do Zawartości Sieci). Odpowiedzi, w języku naturalnym i miganym (System Językowo-Migany) wyświetlane są na ekranie oraz głośno odczytywane przez syntezator mowy. W razie potrzeby infomat-e pozwoli na uzyskanie połączenia telefonicznego z osobą właściwą do załatwienia danej sprawy.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.