Transport jest obecnie odpowiedzialny za około 30 proc. emisji CO2 w Unii Europejskiej. Z tego aż ponad 70 proc. pochodzi z transport drogowego. Tymczasem emisyjność transportu kolejowego mierzona jest na poziomie około 1 proc.
- Transport jest jedyną gałęzią gospodarki, gdzie nie udało się, jak do tej pory obniżyć emisji CO2. Wyzwaniem dla całej Unii Europejskiej są działania mające na celu redukcję emisji gazów cieplarnianych przy jednoczesnym dalszym rozwoju tej gałęzi gospodarki - mówił eurodeputowany Bogdan Marcinkiewicz podczas konferencji dotyczącej Europejskiej Kolei Dużych Prędkości zorganizowanej w ramach polskiej prezydencji UE w Brukseli.
Śląski deputowany przedstawił obszar, nad którym pracuje obecnie Komisja ITRE, by umożliwić realizację tych założeń. Chodzi przede wszystkim o propozycje zmian w dyrektywie 2003/96/WE dotyczącej opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej oraz dyskusji nad instrumentami dotyczącymi Białej Księgi ws. Transportu.
- Biała Księga bardzo poważnie traktuje transport kolejowy, nie tylko w odniesieniu do realizacji założeń redukcji emisji, ale także w odniesieniu do rozwoju sieci systemu kolei dużych prędkości w Europie, co jako członek Komisji ITRE i TRAN przyjmuję z zadowoleniem - wyjaśnił Marcinkiewicz. - Dążąc do osiągnięcia celów, które przed sobą stawiamy ważne jest tez stworzenie równych warunków konkurowania między poszczególnymi gałęziami transportu. Uwzględnienie wszystkich kosztów zewnętrznych generowanych przez transport drogowy w Dyrektywie o Eurowiniecie powinno być jednym z warunków dojścia do tego celu - tłumaczył europoseł Marcinkiewicz.
Oświadczył również, że jako przedstawiciel nowego kraju członkowskiego z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę rządu polskiego stworzenia w Polsce systemu kolei H-S. Wyraził przekonanie, że ten projekt zostanie połączony z istniejącym już europejskim systemem kolei dużych prędkości i wszyscy obecni tu rozmówcy, reprezentujący różne gremia, będą prowadzić działania na rzecz jednego spójnego europejskiego systemu kolei High Speed!
Komisja Europejska ogłosiła w środę 19 października projekt rozporządzenia w sprawie nowego funduszu infrastrukturalnego Connecting Europe Facility (CEF) w kolejnym wieloletnim budżecie UE na lata 2014-20. Znajdzie się w nim 31,7 mld euro na transeuropejskie sieci transportowe, przy czym 21,7 mld euro będzie dostępne dla wszystkich 27 krajów UE, a 10 mld euro tylko dla krajów korzystających z Funduszu Spójności, czyli między innymi Polski.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.