Prace przy dokończeniu odnowienia infrastruktury peronowej stacji Mysłowice potrwają do czerwca 2026 r. - podały w piątek PKP PLK. Chodzi o wymianę torów przy peronach, dodatkowe osłony na peronach i wyświetlacze czy nowe murale.
Zarządca kolejowej infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe, prowadzi od marca br. roboty przewidziane podpisaną w listopadzie ub. roku umową o początkowej wartości 14 mln zł. Ich rozszerzenie, poza wydłużeniem terminu realizacji, wiąże się ze wzrostem kosztów - do 23 mln zł.
W czasie przebudowy stacja, położona na głównej magistrali kolejowej E 30 pomiędzy Katowicami i Krakowem, jest dostępna dla podróżnych, a ruch pociągów prowadzony jest rozkładowo.
PLK początkowo zamówiły zaprojektowanie i wykonanie robót dotyczących peronu nr 2 i 3 wraz z przejściem pod torami na stacji Mysłowice na linii kolejowej nr 138. Założono rozpoczęcie prac budowlanych na przełomie I i II kw. 2025 r., po wykonaniu dokumentacji i zakończenie ich do końca roku.
Prace te obejmują: podniesienie peronów nr 2 i 3 do wysokości 55 cm z budową szybów panoramicznych i zabudową dźwigów osobowych od strony Katowic, rewitalizację wiat i wykonanie nowej nawierzchni peronów, zabudowę małej architektury, informacji pasażerskiej i monitoringu, a także rewitalizację przejścia pod torami.
Oba przewidziane do przebudowy perony są dwukrawędziowe, dotąd niskie (35 cm). Mają długość 285 m i 295 m. Stoją na nich zabytkowe stalowe wiaty z deskowanym poszyciem krytym papą. Perony łączy przejście pod torami z 1920 r., będące też pieszym ciągiem między głównymi mysłowickimi ulicami: Oświęcimską i Powstańców.
Jak zrelacjonowała w piątek Głowacka, gotowe są już odnowiony i podwyższony peron nr 3 i jedna krawędź peronu nr 2. Prace obejmują obecnie przebudowę sąsiedniej krawędzi i budowę szybów windowych. Odnowiono zabytkowe wiaty, wykonano odwodnienie peronów i przejścia pod torami i zbudowano infrastrukturę energetyczną i teletechniczną.
PLK zdecydowały teraz o robotach dodatkowych o wartości 9 mln zł, które obejmą m.in. wymianę torów przy peronach, rozbudowę systemu dynamicznej informacji pasażerskiej (elektroniczne wyświetlacze będą na wszystkich peronach) czy budowę dodatkowych osłon przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi na peronach 2 i 3.
Ponadto powstanie dojście do peronu 1 od ul. Powstańców i wykonane zostaną murale, czyli wielkoformatowe malowidła ścienne, które pokryją mur oporowy od ul. Oświęcimskiej. Jak zasygnalizowały PLK będą one “estetyczną wypowiedzią nt. historii kolei, miasta i regionu“.
Zadanie “Rewitalizacja wiat sektorowych na peronie nr 2 i 3 oraz przejścia pod torami w km 22,981 LK138 w stacji Mysłowice wraz z robotami towarzyszącymi“, to część projektu “Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej - etap II“, ujętego w Krajowym Programie Kolejowym do 2030 r. (z perspektywą do 2032 r.). Finansowanie pochodzi ze środków budżetowych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.