Z najnowszego rankingu przygotowanego przez Algolytics Technologies we współpracy z Agencją Badawczą SW Research wynika, że w dziesięciu miastach powiatowych i na prawach powiatu województwa śląskiego bez własnego samochodu codzienne funkcjonowanie może być trudne.
O tym, jak miasta są postrzegane zdecydowali mieszkańcy i analiza wybranych wskaźników. Kto wygrywa zdaniem mieszkańców w Polsce? Chorzów i Świętochłowice zajmują odpowiednio pierwsze i drugie miejsce! Potem jest Sopot. W tych miastach transport publiczny i jego dostępność oceniana jest według autorów raportu najlepiej.
Na miejscach w drugiej setce zestawienia znajdują się Tarnowskie Góry! Ale także Myszków, Wodzisław Śląski czy Mikołów są blisko. Mieszkańcy jakich miast najbardziej narzekają w naszym województwie? To Bieruń, Piekary Śląskie, czy Jaworzno. Ale przede wszystkim chodzi o Jastrzębie-Zdrój i Lubliniec.
Zestawienie opracowano na podstawie badania ankietowego oraz analizy aż 90 wskaźników, które podzielono na dziesięć kategorii tematycznych. Uwzględniono m.in. częstotliwość kursów, liczbę przystanków, dostępność połączeń z innymi miastami, a także poziom zadowolenia mieszkańców z usług transportu publicznego.
- W raporcie podejmujemy próbę przełożenia idei kompleksowego pomiaru jakości życia na poziom lokalny, w skali gmin w Polsce. Zamiast skupiać się wyłącznie na dochodach mieszkańców czy wydatkach inwestycyjnych, analizujemy wielowymiarowy obraz warunków życia w różnych częściach kraju. Taka perspektywa pozwala nie tylko na sprawiedliwsze porównania, ale także na identyfikację obszarów wymagających wsparcia oraz gmin, które mogą stanowić wzór wysokiego poziomu dobrostanu społecznego - wyjaśniają autorzy raportu – piszą autorzy raportu.
I dodają - W kategorii transport ocenialiśmy dostęp do komunikacji zbiorowej, ścieżek rowerowych oraz infrastruktury dla pojazdów elektrycznych. Sprawny i zrównoważony transport to jeden z kluczowych czynników jakości miejskiego życia i integracji obszarów peryferyjnych.
Miasta znajdujące się w dole zestawienia mają najczęściej znacznie rzadziej kursujące autobusy, ograniczony dostęp do kolejowych połączeń oraz trudności z przesiadkami i dalekimi dojazdami do większego centrum miejskiego. Co zatem pozostaje mieszkańcom? Własne auto. Eksperci zwracają uwagę, że ograniczona sieć transportu zbiorowego zwiększa zależność mieszkańców od samochodów i wpływa na mobilność zawodową oraz społeczną.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.