To jedna z największych inwestycji PKP PLK w województwie śląskim, którą PKP Polskie Linie Kolejowe realizują od Będzina, przez Sosnowiec, Katowice i Tychy do Zebrzydowic i granicy z Czechami. Dla mieszkańców Tychów najważniejszym elementem przedsięwzięcia pozostaje jednak przebudowa lokalnej stacji w Tychach.
To ostatni brakujący fragment wieloetapowej inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych, obejmującej modernizację całego korytarza kolejowego od Będzina, przez Sosnowiec, Katowice, Tychy, aż po Zebrzydowice i granicę z Czechami. Projektowana modernizacja stacji Tychy stanowi ważny element inwestycji mający duże znaczenie dla lokalnej społeczności.
– Nowe przejście podziemne, dostępne perony i przebudowany układ stacji to realna poprawa nie tylko dla osób korzystających z kolei na co dzień, ale też dla seniorów i osób z ograniczoną mobilnością. To inwestycja, która odpowiada na konkretne potrzeby mieszkańców i poprawi funkcjonalność całej okolicy – mówił podczas briefingu prezydent Maciej Gramatyka.
W ramach inwestycji zaprojektowane zostanie nowe przejście pod torami, prowadzące na drugą stronę miasta i połączone z peronami za pomocą wind i schodów. Przebudowana stacja zyska nowoczesną, dostępną dla wszystkich infrastrukturę, zwiększając komfort codziennych podróży i przesiadek.
W Tychach zaplanowano także szereg prac drogowo-inżynieryjnych, przejazd dwupoziomowy powstanie w ciągu ul. Mąkołowskiej. Nowe wiadukty kolejowe zostaną wybudowane przy ul. Glinczańskiej oraz przy ul. Damrota i Browarowej. Skrzyżowania przy ul. Jeżynowej i Stawowej zostaną zastąpione rozwiązaniami bezkolizyjnymi w nowych lokalizacjach. Wszystko po to, by zwiększyć bezpieczeństwo i płynność ruchu – zarówno kolejowego, jak i lokalnego.
Łatwiejszy dostęp do kolei zapewnią również planowane nowe przystanki w Katowicach przy ul. Tunelowej i Niezapominajek oraz w Tychach Mąkołowcu. Docelowo na całej linii, możliwe będzie kursowanie większej liczby pociągów: pasażerskich z prędkością do 160 km/h oraz towarowych do 120 km/h. Dzięki temu skróci się czas przejazdów i poprawi dostępność kolei w całym regionie.
Projektowanie potrwa do końca 2027 roku. Po uzyskaniu finansowania, roboty budowlane planowane są na lata 2028–2031.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.