Rząd pracuje nad projektem ws. wdrożenia planu społeczno-klimatycznego, w którego ramach działać będzie Społeczny Fundusz Klimatyczny (tzw. KPO 2) - wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych rządu. Z Funduszu wspierane mają być m.in. gospodarstwa domowe i mikroprzedsiębiorstwa.
W poniedziałek w wykazie prac legislacyjnych i programowych rządu opublikowano założenia do projektu ustawy o zasadach realizacji planu społeczno-klimatycznego. “Celem projektowanej ustawy jest określenie zasad realizacji planu społeczno-klimatycznego, w zakresie w jakim wdraża on Społeczny Fundusz Klimatyczny, podmioty uczestniczące we wdrażaniu Funduszu oraz tryb współpracy między nimi“ - poinformowano w opisie tych założeń.
Projekt ustawy zakłada, że minister właściwy ds. rozwoju regionalnego wynegocjuje i podpisze stosowną umowę z Komisją Europejską oraz będzie odpowiadał za koordynację realizacji planu społeczno-klimatycznego. Projekt planu społeczno-klimatycznego ma zostać przezeń opracowany w porozumieniu z właściwymi ministrami oraz poddany “szerokim konsultacjom publicznym“.
Zgodnie z projektem ustawy, system instytucjonalny realizujący plan społeczno-klimatyczny mają stworzyć - analogicznie jak w programach polityki spójności - instytucja zarządzająca oraz działające na podstawie porozumienia albo umowy, instytucje pośredniczące oraz wdrażające. Ponadto będą prowadzone kontrole systemowe w celu sprawdzenia prawidłowości realizacji zadań przez instytucje oraz kontrole projektów, które będą miały sprawdzić, czy udzielone finansowanie jest wykorzystywane w sposób prawidłowy oraz czy realizowane są kamienie milowe oraz wskaźniki przypisane do środków i inwestycji. Minister właściwy ds. rozwoju regionalnego ma z kolei monitorować realizację planu społeczno-klimatycznego.
W opisie założeń do projektu poinformowano również, że celem Funduszu “przyczynianie się do sprawiedliwej społecznie transformacji w kierunku neutralności klimatycznej“. Ze środków Funduszu wspierane mają być gospodarstwa domowe, mikroprzedsiębiorstwa i użytkownicy transportu znajdujący się w trudnej sytuacji. Wsparcie ma być realizowane za pomocą “tymczasowego bezpośredniego wsparcia dochodów“ oraz środków i inwestycji mających na celu zwiększenie efektywności energetycznej budynków, obniżenie emisyjności ogrzewania i chłodzenia budynków. To inwestycje m.in. w wytwarzanie i magazynowanie energii odnawialnej oraz zapewnienie lepszego dostępu do bezemisyjnego lub niskoemisyjnego transportu.
“Plan Społeczno-Klimatyczny to KPO2 ze wszystkimi zaletami i pozbawione błędów KPO1 (Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności). Fundusze trafią też bezpośrednio do samorządów, Polacy otrzymają bezpośrednie wsparcie, a pieniądze na usługi publiczne trafią nie tylko na tabor i infrastrukturę, ale też na utrzymanie połączeń i usług“ - poinformował w poniedziałek na portalu X wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko. Dodał, że w następnej kolejności projekt zostanie poddany konsultacjom publicznym i trafi na Stały Komitet Rady Ministrów.
Jak przekazano również w opisie założeń do projektu, zgodnie z treścią unijnego rozporządzenia 2023/955 każde państwo członkowskie zobowiązane jest do przedłożenia Komisji Europejskiej swojego planu społeczno-klimatycznego. “Plan ma zawierać spójny zestaw istniejących lub nowych krajowych środków i inwestycji mających na celu wdrożenie nowego instrumentu, tak aby zapewnić przystępne cenowo ogrzewanie, chłodzenie i mobilność, jednocześnie wspomagając środki niezbędne do osiągnięcia celów klimatycznych Unii Europejskiej i przyspieszając ich realizację“ - wyjaśniono.
Projekt ustawy powstał w resorcie funduszy i polityki regionalnej. Planowana data przyjęcia projektu przez rząd to czwarty kwartał 2025 r.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.