REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
18 czerwca 2025 07:18 Polska Agencja Prasowa

Polacy planują wydać na wakacje średnio 2 proc. więcej niż w ubiegłym roku

Najwięcej respondentów deklaruje, że na swoje wakacje wyda od 2501 do 5000 zł
fot: Monika Krężel

1761 zł - tyle przeciętny Polak planuje wydać na tegoroczne wakacje; to kwota o 2 proc. wyższa niż w 2024 roku - wynika z badania Związku Banków Polskich. W przypadku gospodarstw domowych będzie to 4401 zł, czyli o 67 zł więcej niż w ubiegłym roku.

Łącznie połowa ankietowanych planuje zwiększyć swój budżet na wypoczynek w tym roku, co oznacza spadek o 4 punkty procentowe w ujęciu rocznym. Jednocześnie 35 proc. deklaruje, że nie zamierza zwiększać wydatków. Odsetek niezdecydowanych wyniósł 15 proc. “Wyniki sugerują, że mimo nieco większych środków w domowych budżetach, ostrożność w planowaniu wakacyjnych finansów pozostaje istotna“ - ocenili autorzy badania.

Większość badanych (82 proc.) chce sfinansować wakacje z własnych pieniędzy - 60 proc. zdecydowanie nie planuje sięgać po pożyczkę na ten cel, a 22 proc. raczej nie rozważa takiej możliwości. “Raczej tak“ odpowiedziało 8 proc., a “zdecydowanie tak“ - 5 proc. “Te wyniki potwierdzają stabilny trend - mimo wzrostu kosztów życia, wakacje wciąż pozostają sferą, którą większość Polaków woli finansować samodzielnie“ - ocenia ZBP.

Najwięcej respondentów (33 proc.) deklaruje, że na swoje wakacje wyda od 2501 do 5000 zł, a co piąty (20 proc.), że będzie to od 5001 do 10 tys. zł. Z kolei 18 proc. wskazało na przedział od 1500 do 2500 zł, a 11 proc. chce zmieścić się w kwocie poniżej 1500 zł. Wydać więcej niż 10 tys., ale mniej niż 15 tys. planuje 6 proc. (wzrost o 2 punkty procentowe w ciągu roku), a 3 proc. przekroczy próg 15 tys. zł. “Niewielki odsetek badanych (2 proc.) nie planuje żadnych wydatków wakacyjnych, a 6 proc. jeszcze nie wie, ile wyda“ - przekazali autorzy.

Ponad połowa ankietowanych (46 proc.) planuje spędzić wakacje we dwoje, a co piąty (20 proc.) w trzy osoby. Jednocześnie 14 proc. chce podróżować w czwórkę. Na samotny wyjazd zdecyduje się 9 proc. respondentów co oznacza wzrost o 1 punkt procentowym względem 2024 r. W grupach pięcioosobowych lub większych wyjedzie po 4 proc. respondentów.

“Choć w ostatnich latach widać lekkie wahania, Polacy najchętniej spędzają urlop w kraju - w 2025 roku taką opcję wybiera 58 proc. respondentów (o 2 pkt proc. więcej niż w 2024 r.)“ - wynika z badania ZBP. Za granicę wyjechać chce 23 proc. respondentów, co oznacza spadek o 1 pkt proc. Kolejne 13 proc. chce zostać w domu, a 6 proc. jeszcze nie podjęło decyzji.

Badanych spytano też o ewentualne powody rezygnacji z wakacji. Największy odsetek (38 proc.) wskazał na pogorszenie sytuacji ekonomicznej. ZBP przekazał, że najczęściej byli to mieszkańcy województw lubuskiego (75 proc.) i lubelskiego (71 proc.), a także osoby w wieku 45-54 lata. O 3 punkty procentowe spadł odsetek wskazujący wzrost cen jako barierę i w 2025 r. wyniósł on 19 proc. Badani wymieniali też brak zwyczaju wyjazdów (36 proc.), oczekiwanie na okazje cenowe (6 proc.) oraz obawy zdrowotne (3 proc.).

W ocenie autorów badania plany wakacyjne Polaków pozostają stabilne, gdyż 44 proc. respondentów deklaruje, że w okresie letnim ich głównym wydatkiem będą wyjazdy i aktywność wakacyjna. Nieco rzadziej planowane są remonty (23 proc., spadek o 3 pkt proc. rdr). Kolejne 21 proc. Polaków nie planuje żadnych większych wydatków latem, a 18 proc. chce przeznaczyć pieniądze na zabiegi zdrowotne. Grupa 18 proc. planuje wydatki np. na wesele, 16 proc. chce kupić sprzęt RTV/AGD, a 9 proc. - samochód.

Badanie opinii publicznej przeprowadziła agencja badawcza Minds&Roses w czerwcu 2025 roku za pomocą wywiadów internetowych na próbie 1000 dorosłych Polaków. 

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Odnaleźli złoty pociąg? Do prezydenta Wałbrzycha wpłynęło pismo w sprawie jego wydobycia
16 czerwca 2025
16.9 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]