REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
27 marca 2025 06:49 Polska Agencja Prasowa

Pakiet Fit for 55 należy dostosować do realnych możliwości państw UE

Orlen w swoim manifeście akcentuje rolę gazu ziemnego jako długofalowego paliwa przejściowego
fot: Orlen Unipetrol

Pakiet Fit for 55 należy dostosować do realnych możliwości poszczególnych państw UE, gdyż staje się on jednym z głównych czynników determinujących wzrost cen paliw i energii w najbliższym czasie - uważa dyrektor wykonawczy ds. zarządzania ryzykiem i zgodnością w Orlenie Jakub Ruszel.

W ramach cyklu wywiadów ChemiaTalks publikowanych przez Polską Izbę Przemysłu Chemicznego (PIPC) Ruszel stwierdził, że Orlen potraktował czas polskiej prezydencji w UE jako czas na to by “przedstawić swoje postulaty“. - Stworzyliśmy manifest - zbiór postulatów spółki, dotyczących wszystkich jej segmentów działalności, które naszym zdaniem należy stopniowo wdrażać - poinformował Ruszel. Przypomniał, że zgodnie z nową strategią Orlen do roku 2035 ma realizować transformację energetyczną. - Trzeba ją realizować w sposób zrównoważony i dostosowany do realiów społecznych i gospodarczych Polski oraz regionu Europy Środkowo - Wschodniej, gdzie prowadzimy główną aktywność gospodarczą - podkreślił dyrektor.

Jego zdaniem, to co ważne, to dostosowania transformacji do potrzeb poszczególnych krajów UE. - Bez tego transformacja się nie uda - stwierdził Ruszel.

Dodał, że pod tym kątem należ dokonać przeglądu i oceny wszystkich regulacji dotyczących transformacji i konkurencyjności w UE. - Jest ich kilkanaście. Powinniśmy rozmawiać o kompleksowym przeglądzie pakietu Fit for 55 i jego wpływu na poszczególne kraje europejskie, a tego brakuje - stwierdził Ruszel. - Stopniowe wchodzenie w realizację Fit for 55, co się już dzieje, to naszym zdaniem jeden z głównych czynników determinujących wzrost cen paliw i energii w najbliższym czasie - wskazał Ruszel.

Wśród postulatów Orlenu dyrektor wymienił też “maksymalne“ ułatwienie i zwiększenie finansowania szczególnie dla dużych przedsiębiorców, na których, jak zauważył, ciąży realizacja celów transformacji.

- Mówimy tutaj o stworzeniu odpowiednich funduszy dla przedsięwzięć transformacyjnych , jak i stworzeniu określonej polityki fiskalnej na poziomie krajowym czy europejskim w postaci ulg, zwolnień podatkowych dotyczących tych inwestycji, które służą transformacji - wskazał Ruszel.

Zwrócił też uwagę na problem neutralności technologicznej. - Jesteśmy zaniepokojeni faktem, że instytucje unijne oprócz celów transformacyjnych wskazują technologie, które promują. Uważamy, że nie stać nas na taką wybiórczość“ - zaznaczył dyrektor. Przekazał, że postulatem Orlenu jest to, by dopuścić “wszelkie możliwe technologie, które realizują cel transformacyjny obniżenia emisji“. “W przypadku sektora paliwowego, który reprezentujemy to jest nie tylko promowanie elektromobilności, ale każdego rodzaju paliw zero lub niskoemisyjnych, które będą pozwalały obniżać emisje - wskazał Ruszel.

Orlen w swoim manifeście akcentuje rolę gazu ziemnego jako długofalowego paliwa przejściowego. - Wynika to z faktu, że jesteśmy największym krajowym producentem, więc uważamy, że rola krajowego upstream'u musi być rozwijana, ponieważ on daje nam tę rezerwę związaną z bezpieczeństwem podaży gazu na rynek, ale także rozwój europejskiego i globalnego rynku gazu sieciowego, LNG jak również gazów alternatywnych biometanu i wodoru - podkreślił Ruszel. Zdaniem Orlenu gaz należy traktować jako ścieżkę dojścia do redukcji emisji tak w przemyśle jak i polskiej elektroenergetyce. Ruszel zwrócił uwagę, że właśnie teraz prowadzone są “intensywne“ inwestycje Orlenu i innych grup energetycznych w bloki zasilane paliwem gazowym.

Dyrektor zwrócił też uwagę, że dla Orlenu ważne jest, by recykling chemiczny był traktowany na równi z recyklingiem mechanicznym w ramach gospodarki obiegu zamkniętego. W opinii przedstawicieli Orlenu pozwoliłoby to branży petrochemicznej wygenerować oszczędności na kosztach surowców.

Fit for 55 dotyczy działań państw UE mających na celu redukcję emisję gazów cieplarnianych i przeciwdziałanie zmianom klimatu. Pakiet ten zakłada redukcję emisji o co najmniej 55 proc. do 2030 r. w porównaniu z poziomem sprzed 1990 r oraz osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
W Pniówku mają co robić
5 kwietnia 2025
10.9 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]