REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
10 marca 2025 14:18 Polska Agencja Prasowa

PKP rozstrzygnęły przetarg na budowę dworca Częstochowa Główna

Dworzec w Częstochowie czeka przemiana
fot: Wikipedia

Przetarg na budowę nowego dworca kolejowego Częstochowa Główna z terminalem autobusowym rozstrzygnął zarządca kolejowych nieruchomości, spółka Polskie Koleje Państwowe. Wybrano ofertę firmy Texom z Krakowa za ok. 119 mln zł brutto. Kompleks powinien być gotowy w II połowie 2027 r.

O rozstrzygnięciu przetargu na budowę częstochowskiego dworca biuro prasowe PKP SA poinformowało w poniedziałek. Pierwotnie wartość zamówienia szacowano na 136,7 mln zł bez VAT. Cena była jedynym kryterium wyboru, część pieniędzy na inwestycję ma pochodzić z Unii Europejskiej.

Jak wynika z informacji zamieszczonych na platformie zamówień PKP SA, ofertę spółki Texom wybrano spośród 14 złożonych. W równoległym przetargu wybrano inżyniera kontraktu - ma nim zostać częstochowska firma Primex.

Zgodnie z informacjami PKP SA projekt zakłada budowę kompleksu dwóch obiektów - dworca kolejowego i terminalu autobusowego, które będą stanowiły integralną cześć węzła intermodalnego. Pasażerowie w jednym miejscu będą mogli korzystać z transportu dalekobieżnego, regionalnego i miejskiego.

Przedstawiciele zarządu PKP SA przy ogłoszeniu przetargu na budowę w Częstochowie nowego dworca uzasadniali jej potrzebę m.in. statystykami Urzędu Transportu Kolejowego. Zgodnie z nimi w 2023 r. ze stacji Częstochowa skorzystało 3,69 mln pasażerów, o 300 tys. więcej niż rok wcześniej.

Konkurs na koncepcję architektoniczną nowego częstochowskiego dworca i jego najbliższego otoczenia PKP SA rozstrzygnęły pięć lat temu. W konkursie organizowanym przez spółkę, przy udziale częstochowskiego oddziału Stowarzyszenia Architektów Polskich, Urzędu Miasta Częstochowa i PKS Częstochowa, wpłynęły 23 prace.

“Największe uznanie sądu konkursowego uzyskała ta opracowana przez zespół pracowni Top Projekt Marek Wawrzyniak (Rybnik), And Studio (Paryż) i Studio Antonini (Paryż). Realizacja tej koncepcji umożliwi utworzenie centrum przesiadkowego w rejonie dworca PKP także dla pasażerów miejskich linii autobusowych oraz dalekobieżnych i lokalnych linii PKS“ - informowały PKP SA w grudniu 2019 r.

Projekt budowlany, na podstawie którego zamawiana jest budowa dworca, powstał w 2021 r. i jest sygnowany przez Top Projekt (lider konsorcjum), And Studio i Studio Antonini (partnerzy), a także rybnicką spółkę Bauren (podwykonawca).

Projekt powstał na podstawie zwycięskiej koncepcji z 2019 r., która założyła budowę pasażu nad peronami, wspartego z dwóch stron przeszklonymi miejscami obsługi, a także budowę węzła przesiadkowego po zachodniej nowego dworca - od strony Placu Rady Europy.

Węzeł ma utworzyć przedłużona na południe zachodnia “podpora“ dworcowego pasażu. Wzdłuż tego budynku, od strony torów kolejowych, założono 14 stanowisk autobusowych, z których wjazd i wyjazd prowadziłby od istniejącego Ronda Konstytucji, z rondem do nawracania po północnej stronie węzła.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (wyłączono)
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Ciekawy pomysł na pożegnanie z górnictwem
4 marca 2025
15.9 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]