Przetarg na budowę nowego dworca kolejowego Częstochowa Główna z terminalem autobusowym rozstrzygnął zarządca kolejowych nieruchomości, spółka Polskie Koleje Państwowe. Wybrano ofertę firmy Texom z Krakowa za ok. 119 mln zł brutto. Kompleks powinien być gotowy w II połowie 2027 r.
O rozstrzygnięciu przetargu na budowę częstochowskiego dworca biuro prasowe PKP SA poinformowało w poniedziałek. Pierwotnie wartość zamówienia szacowano na 136,7 mln zł bez VAT. Cena była jedynym kryterium wyboru, część pieniędzy na inwestycję ma pochodzić z Unii Europejskiej.
Jak wynika z informacji zamieszczonych na platformie zamówień PKP SA, ofertę spółki Texom wybrano spośród 14 złożonych. W równoległym przetargu wybrano inżyniera kontraktu - ma nim zostać częstochowska firma Primex.
Zgodnie z informacjami PKP SA projekt zakłada budowę kompleksu dwóch obiektów - dworca kolejowego i terminalu autobusowego, które będą stanowiły integralną cześć węzła intermodalnego. Pasażerowie w jednym miejscu będą mogli korzystać z transportu dalekobieżnego, regionalnego i miejskiego.
Przedstawiciele zarządu PKP SA przy ogłoszeniu przetargu na budowę w Częstochowie nowego dworca uzasadniali jej potrzebę m.in. statystykami Urzędu Transportu Kolejowego. Zgodnie z nimi w 2023 r. ze stacji Częstochowa skorzystało 3,69 mln pasażerów, o 300 tys. więcej niż rok wcześniej.
Konkurs na koncepcję architektoniczną nowego częstochowskiego dworca i jego najbliższego otoczenia PKP SA rozstrzygnęły pięć lat temu. W konkursie organizowanym przez spółkę, przy udziale częstochowskiego oddziału Stowarzyszenia Architektów Polskich, Urzędu Miasta Częstochowa i PKS Częstochowa, wpłynęły 23 prace.
“Największe uznanie sądu konkursowego uzyskała ta opracowana przez zespół pracowni Top Projekt Marek Wawrzyniak (Rybnik), And Studio (Paryż) i Studio Antonini (Paryż). Realizacja tej koncepcji umożliwi utworzenie centrum przesiadkowego w rejonie dworca PKP także dla pasażerów miejskich linii autobusowych oraz dalekobieżnych i lokalnych linii PKS“ - informowały PKP SA w grudniu 2019 r.
Projekt budowlany, na podstawie którego zamawiana jest budowa dworca, powstał w 2021 r. i jest sygnowany przez Top Projekt (lider konsorcjum), And Studio i Studio Antonini (partnerzy), a także rybnicką spółkę Bauren (podwykonawca).
Projekt powstał na podstawie zwycięskiej koncepcji z 2019 r., która założyła budowę pasażu nad peronami, wspartego z dwóch stron przeszklonymi miejscami obsługi, a także budowę węzła przesiadkowego po zachodniej nowego dworca - od strony Placu Rady Europy.
Węzeł ma utworzyć przedłużona na południe zachodnia “podpora“ dworcowego pasażu. Wzdłuż tego budynku, od strony torów kolejowych, założono 14 stanowisk autobusowych, z których wjazd i wyjazd prowadziłby od istniejącego Ronda Konstytucji, z rondem do nawracania po północnej stronie węzła.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.