Samorząd Rudy Śląskiej udostępnił w piątek kierowcom pierwszą część przedłużenia trasy N-S na północ. Chodzi o 600-metrowy odcinek drogi, rozpoczynający zamówiony już w większości fragment N-S, który docelowo połączy Drogową Trasę Średnicową z Bytomiem.
Rudzkie plany zakładają przedłużenie do granic z Bytomiem i Mikołowem powstającej od ponad dekady trasy N-S, która docelowo ma utworzyć nowy kręgosłup komunikacyjny miasta. W zasadniczym przebiegu będzie ona bezkolizyjnym, dwujezdniowym połączeniem autostrady A4 oraz przebiegającej bliżej centrów śląskich miast Drogowej Trasy Średnicowej (z kolizyjnymi połączeniami z tymi dwiema arteriami).
Dotąd budowano kolejne odcinki N-S od DTŚ na południe; trwa przetarg na budowę ostatniego odcinka. Po uzyskaniu dotacji z drugiej edycji rządowego Program Inwestycji Strategicznych, w lipcu 2023 r. Ruda Śląska zamówiła budowę pierwszego, 600-metrowego fragmentu trasy w kierunku północnym - od “średnicówki“ do granicy z Bytomiem.
W piątek ten fragment oddano do użytku. Oprócz blisko 600 m drogi, inwestycja objęła rondo turbinowe przy ul. Magazynowej i przebudowę tej ulicy na odcinku ok. 350 m. Wybudowano też 2,5 km kanalizacji, 1 km gazociągu oraz ponad 0,5 km ciepłociągu. Powstały nowe chodniki, droga rowerowa, oświetlenie i dwa zbiorniki retencyjne. Prace kosztowały 62,7 mln zł, przy rządowym wsparciu 57,4 mln zł.
Docelowy projekt trasy N-S od DTŚ do granicy z Bytomiem składa się z czterech odcinków: od węzła DTŚ do ul. Magazynowej, od ul. Magazynowej do ul. Orzegowskiej, od ul. Orzegowskiej do ul. Piastowskiej i od ul. Piastowskiej do ul. Karola Goduli. Teraz gotowy jest pierwszy z nich, a ruszyła budowa dwóch kolejnych, od ul. Magazynowej do ul. Piastowskiej, z podziałem na odcinki do i od Orzegowskiej.
Pod kątem realizacji tego zamówienia w ub. roku wybrano ofertę firmy Eurovia Polska za 143,4 mln zł brutto. Umowę podpisano na początku lutego br. Prawie cały koszt zostanie sfinansowany ze źródła zewnętrznego: miasto dostało na ten cel 140,1 mln zł, w siódmej edycji Programu Inwestycji Strategicznych.
Pod kątem przedłużenia trasy N-S na północ miasto otrzymało też pod koniec 2021 r. 100 mln zł z puli Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD) na projekty zakładające budowę obwodnic miast w ciągu dróg wojewódzkich. Rudzki samorząd, przedłużając trasę N-S na północ, chce m.in. odciążyć ul. Karola Goduli - część drogi wojewódzkiej nr 925.
Budowa zasadniczego przebiegu trasy N-S, zaprojektowanej jako droga dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu o prędkości projektowej 70 km/h, pozwoli na usunięcie ruchu tranzytowego i części lokalnego z dużego odcinka rudzkiej ul. 1 Maja (inna część DW925), pomiędzy A4 i DTŚ przebiegającego na prawie całej długości w zwartej zabudowie.
Oddany do użytku w styczniu 2013 r. pierwszy odcinek N-S liczył ok. 1 km; wiedzie od węzła trasy DTŚ do węzła z rudzką ul. 1 Maja. W II etapie prac w sierpniu 2016 r. otwarto ponadkilometrowy odcinek od ul. 1 Maja do ul. Bukowej z węzłem z tą ulicą i jej przedłużeniem do ul. ks. Niedzieli w dzielnicy Bielszowice. W III etapie, w 2018 r., otwarto liczący 1,4 km fragment od ul. Bukowej do ul. Kokota. W IV etapie planowano odcinek od ul. Kokota do węzła autostrady A4.
W 2021 r. podpisano jednak wartą 95 mln zł brutto umowę na pierwszy fragment etapu IV. W 2018 r. unieważniono przetarg na budowę całego czwartego etapu po otrzymaniu zbyt drogich ofert. Wydzielono wówczas z niego liczącą 1 km część drogi między ul. Kokota i ul. Bielszowicką z jej węzłem, która została za 95 mln zł ukończona w 2023 r. - podobnie jak wszystkie wcześniejsze odcinki, przy wsparciu unijnym na poziomie 85 proc.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.