Samorząd Sławkowa prowadzi przetarg na zaprojektowanie i budowę łącznika między drogą krajową nr 94 a Euroterminalem i stacją PKP LHS. Obecnie zamawiana jest inwestycja uproszczona wobec pierwotnych założeń, które okazały się za drogie. W 2022 r. przedsięwzięcie dostało zapewnienie 250 mln zł rządowej dotacji.
Jak wynika z informacji na stronie zamówień publicznych sławkowskiego magistratu, obecny termin składania ofert w przetargu to 3 marca br. Zamawiane jest zaprojektowanie i wykonanie drogi w ciągu 42 miesięcy (od opisanego w specyfikacji dnia rozpoczęcia realizacji).
Sławków określił kilka kryteriów oceny ofert: cenę (60 proc.), doświadczenie kierownika budowy i projektanta (po 8 proc.) oraz przedłużenie gwarancji na obiekty inżynierskie, a także pozostałe roboty budowlane i użyte do nich materiały i urządzenia (po 12 proc.).
W październiku 2022 r. samorząd siedmiotysięcznego Sławkowa otrzymał jedną z promes inwestycyjnych piątej edycji Programu Inwestycji Strategicznych - na rozwój stref ekonomicznych. Dotacja wynosi w tym wypadku do 98 proc. wartości inwestycji.
Miasto dostało następnie m.in. zapewnienie pokrycia 2 proc. wkładu własnego od władz Euroterminalu, a także pomocy ze strony Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. GZM m.in. przekazała 0,6 mln zł dotacji na przygotowanie zamówienia inwestycji, w tym jej programu funkcjonalno-użytkowego.
Pierwotnie założono długość koniecznego do wybudowania układu drogowego ponad 8,3 km, z rozbudową i budową bezkolizyjnego węzła z DK94 na odcinku ponad 2,1 km DK94. Założono też budowę czterech obiektów inżynierskich, aby drogę przeprowadzić przez linie kolejowe. Koszt takiej inwestycji oszacowano następnie na 428 mln zł.
Jak przekazał w informacji o drugim przetargu sławkowski samorząd, w związku z tym konieczne stało się unieważnienie pierwszego postępowania (jeszcze przed terminem składania ofert) i modyfikacja zakresu projektu, aby uzyskać niższą kwotę szacunkową.
W styczniu 2024 r. burmistrz Sławkowa Rafał Adamczyk wnioskował o zmianę zakresu inwestycji do Banku Gospodarstwa Krajowego i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów; pozytywna decyzja premiera napłynęła pod koniec kwietnia 2024 r.
Najważniejszą zmianą jest budowa - zamiast wnioskowanego wcześniej przez GDDKiA dwupoziomowego węzła na DK94 - jednopoziomowego skrzyżowania łącznika z DK94 z sygnalizacją świetlną. Z kolei ronda mające łączyć planowany łącznik z drogami powiatowymi mają być wykonane przez powiat będziński przy wsparciu finansowym Sławkowa.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.